David Bryder prisas för banbrytande upptäckter om blodstamceller

David Bryder, forskare i molekylär hematologi vid Institutionen för laboratoriemedicin, tilldelas Tobias Priset 2016, på 10,1 miljoner kronor. Prismotiveringen lyder ”för hans banbrytande forskningsinsatser avseende blodcellnybildning, faktorer som reglerar blodstamcellers mognadsprocess, och blodstamcellers åldrande, vilka har stor betydelse för resultaten vid stamcellstransplantation”.

Tobias Priset, som delas ut av Kungliga Vetenskapsakademin, är ett av Sveriges största enskilda forskarpris och delas ut till minne av Tobias som avled i en svår blodsjukdom bara 17 år gammal.

David Bryder
David Bryder, mottagare av Tobias Priset 2016 för banbrytande forskningsinsatser avseende blodcellnybildning.

"Det är blodstamcellerna som försörjer kroppen med miljarder blodkroppar varje dag. Om det uppstår en störning i produktionen, som leukemi (cancer bland de vita blodkropparna i benmärgen) kan det ibland vara nödvändigt att ersätta patientens benmärg med nya, friska blodbildande celler donerade av en annan individ. Detta sker genom stamcellstransplantation.

– David Bryders grundforskning bedöms ha stor betydelse för förståelsen av hur enskilda stamceller bibehålls och utvecklas, en kunskap som sannolikt kommer att bidra till att förbättra metoderna för stamcellstransplantationer, säger Klas Kärre, sakkunnig och medlem i priskommittén."