De flesta ungdomar mår bättre efter gastric bypass

Kajsa Järvholm
Psykologen Kajsa Järvholm har gjort den största uppföljningen hittills av psykisk hälsa hos ungdomar som gjort gastric bypass-operation. Foto: Anna Johansson/Lunds universitet

Ungdomar med svår fetma mår dåligt. Men efter att de genomgått en gastric bypass mår de allra flesta bättre psykiskt. En av fem mår dock fortsatt dåligt och lider av depression – vissa riktigt allvarligt. Det visar resultaten i en ny studie från Lunds universitet som publiceras i Obesity.

Studien är den hittills största tvåårsuppföljningen i världen kring psykisk hälsa hos ungdomar som genomgått fetmakirurgi med så kallad gastric bypass. Den omfattar 88 svenska ungdomar i åldern 13 – 18 år och de hade i genomsnitt ett BMI på 45,6 innan de blev opererade.

I Sverige har det genomförts, i en internationell jämförelse, många operationer på ungdomar och vården är gratis. I andra länder såsom Danmark tillåts inte fetmaoperationer på patienter under 25 år och i USA måste man ha en sjukförsäkring som täcker ingreppet. Den svenska studien bygger därför på ett internationellt unikt och stort patientunderlag.

Resultaten som nu presenteras bygger på undersökning av ungdomarnas psykiska hälsa före och upp till två år efter operationen.

Det finns några tydliga resultat, enligt artikelförfattare Kajsa Järvholm, forskare vid Lunds universitet och legitimerad psykolog med inriktning på barn och ungdomar med övervikt.

- De flesta ungdomarna mådde påtagligt bättre två år efter operationen och de mådde då som ungdomar gör mest, det vill säga hade fått en normaliserad psykisk hälsa, säger Kajsa Järvholm.

- Det är också stor skillnad på hur vikten påverkade dem i olika sociala situationer. Två år efter operationen kände man sig betydligt mindre begränsad jämfört med tidigare.

- Ett annat viktigt fynd var att vissa inte mådde bättre. Knappt 20 procent av patienterna uppgav att de fortfarande inte mådde bra efter operationen och i sina självskattningar visade de symptom på måttlig till svår depression. 13 procent visade symptom på svår depression.

Kajsa Järvholm menar att det är viktigt att fortsätta studera den unga patientgruppen. Inte minst ser hon att det är nödvändigt att ge psykosocialt stöd till unga som genomför en gastric bypass och fånga upp och stödja dem som inte mår bättre psykiskt även om de gått ned i vikt.

- Det krävs mer åtgärder för att hitta riskgrupperna och följa dem över tid med stöd och support, säger hon.

Studien har undersökt ungdomarna i tre omgångar. Före operationen, ett år efter operationen och två år efter operationen.

Studien av ungdomarnas psykiska hälsa ingår i en större nationell studie, AMOS, som undersöker vinster och risker med att erbjuda fetmakirurgi till ungdomar under 18 år.

Forskarna vill undersöka om det ger samma eller bättre resultat om man opererar sig före 18 års ålder vad gäller att förebygga sjukdomar, behålla vikten samt hur man mår psykiskt, jämfört om man opererar sig som vuxen. Studien undersöker också om det finns skillnader i hur livet utvecklas med till exempel yrke och familj om man opererar sig före eller efter 18 år.

Studien heter: “Two-Year Trends in Psychological Outcomes After Gastric

Bypass in Adolescents with Severe Obesity” och finns här: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/oby.21188/abstract