Debatt i Lund 9 april: Hur reko är eko?

Försäljningen av ekomat slår alla rekord. Allt fler vill äta "schysst" och betalar gärna för det. Att engagemanget är stort märks inte minst på antalet intresseanmälningar till torsdagens Debatt i Lund - ca 1100 personer har anmält sitt intresse via Facebook. Panelen kommer att diskutera om ekomat verkligen innebär ett bättre klimat, lyckligare djur och ett sundare liv? Eller om ekomat bara är ännu en mattrend, som bromsar utvecklingen av det vanliga jordbruket och i värsta fall kan leda till världssvält?

Välkommen att höra forskare diskutera ekomat på Debatt i Lund! Den som inte har möjlighet att se eventet på plats kan se det live eller i efterhand via webben.

I panelen:
• Lars Bergström och Holger Kirchman– professorer vid SLU och författare till den omdebatterade boken ”Den ekologiska drömmen”
• Søren Husted – professor vid Köpenhamns universitet som bland annat forskar om gifter i livsmedel
• Maj Rundlöf – forskare inom biologisk mångfald vid Lunds universitet
• Maria Wivstad – föreståndare för EPOK, ett centrum vid SLU som samordnar forskare inom ekologiskt jordbruk med beslutsfattare och näringsliv

Moderator den här gången: Torill Kornfeldt – vetenskapsjournalist med bakgrund i biologi, som har arbetat för bland andra Sveriges Radio, Dagens Nyheter och Forskning & Framsteg

Vad: Debatt i Lund om ekomat
När: 9 april kl 20.00 (Caféet öppnar kl 19)
Var: Café Aten, AF-borgen, Lundagård

Se eventet live: www.sydsvenskan.se eller i efterhand www.debattilund.se

För mer information tala med: Ulrika Oredsson, pressansvarig, 0701-47 27 40, Ulrika [dot] oredsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se

Detta är DEBATT I LUND:
- 2000-talets uppföljare till 60-talssuccén Fråga Lund
- arrangeras fyra gånger per år.
- en akademisk "talkshow", där forskare diskuterar aktuella samhällsfrågor med andra experter, opinionsbildare, studenter och engagerad allmänhet.
- har tidigare haft teman som: Va´ fan är hög standard? (Om konsumtionssamhället som hot eller räddning) Är du rädd för genmaten? Respekt för vem? (Om respekt och tolerans för religiösa, kulturella, sexuella och andra grupper), Älskade robot! (Är tekniken lösningen på världens problem?) Kan man lita på forskarna? Är det synd om mannen? Vem tjänar på krisen? mm.
- Bland tidigare debattdeltagare finns Mona Sahlin, Lawrence Lessig, Per Bauhn, Ann Heberlein, Mats Benner, Nina Björk, Dilsa Demirbag-Sten, Patrik Brundin, Jens Liljestrand, Liv Strömquist, Birger Schlaug, Bengt Westerberg, Alf Hornborg, Andreas Bergh, Agneta Stark, Olof Johansson, Marcin de Kaminski, Elza Dunkels, Andreas Malm, Ozan Sunar m.fl
-Debatt i Lund arrangeras i samarbete med Akademiska Föreningen, Lunds Universitets Studentkårer och Sydsvenskan.
- Debatterna direktsänds på Sydsvenskan.se och kan i efterhand för det mesta ses på Kunskapskanalen