Donationskampanj för forskning på kvinnors, barns och ungas hälsa globalt

GettyImages
Inför internationella kvinnodagen lyfter Medicinska fakulteten kvinnors hälsa i ett globalt perspektiv. Bild: GettyImages

Nu sätter Medicinska fakulteten ljuset på kvinnors, barns och ungas hälsa globalt genom en donationskampanj som ska stärka forskningen inom detta område.

Inför internationella kvinnodagen lyfter Medicinska fakulteten kvinnors hälsa i ett globalt perspektiv och startar en kampanj för att få in donationer till forskning om global hälsa, med fokus på kvinnor barn och unga.

- Barn, unga och kvinnor är särskilt utsatta i stora delar av världen. Med denna kampanj hoppas vi kunna utöka vår forskning inom global hälsa med fokus på dessa utsatta grupper, säger dekanus Gunilla Westergren-Thorsson.

Tre forskningsområden lyfts fram i kampanjen. Det första är havandeskapsförgiftning. Varje år drabbar denna sjukdom 8,5 miljoner blivande mördar i världen. Idag saknas både bra diagnosmetoder och behandling. I låginkomstländer leder detta ofta till död för både modern och barnet. Det andra området är global kirurgi. En tredjedel av världens befolkning saknar tillgång till grundläggande kirurgisk sjukvård. Det handlar till exempel om cancersjuka barn som inte får tillgång till den operation de behöver. Det tredje området är sexuellt tvång och våld bland unga som är mycket vanligt förekommande i många länder och som utsätter de drabbade för allvarliga psykiska och fysiska hälsorisker.

- Vi har inom dessa tre områden forskning som pågår och kan vara med och bidra till att lösa dessa hälsoproblem. Men för att kunna utöka och snabba på forskningen och för att den ska kunna omsättas i sjukvård och hälsoarbete i länder runt om i världen behöver vi mer resurser. Här spelar donationer en väldigt viktig roll, säger Gunilla Westergren-Thorsson.

- Medicinska fakulteten vid Lunds universitet arbetar aktivt för att den forskning vi bedriver och den kunskap vi har ska bidra till att lösa globala hälsoproblem.  Det är vårt sätt att medverka i arbetet med att uppnå FN:s millenniemål. Några av dessa mål fokuserar på att minska fattigdomen, minska barnadödligheten och att förbättra mödrahälsan. Ny lyfter vi tre exempel, men vi har åtskilligt fler forskningsområden där behoven är stora och som vi som vi kommer att sätta fokus på efterhand.

Johanna Sandahl