Entreprenör blir Global Swede

Ziad El-Awad, global swede 2014
Ziad El-Awad, entreprenörskapsstudent på Ekonomihögskolan, är årets Global Swede 2014 vid Lunds universitet.

Idag mottar Ziad El-Awad, entreprenörsskapsstudent på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, utmärkelsen 'Global Swede' från Sveriges handelsminister, Ewa Björling, under en diplomeringsceremoni på Utrikesdepartementet.

Utmärkelsen Global Swede ges till en internationell student som anses vara en ”god ambassadör för lärosätet och för Sverige” samt har utmärkt sig med “kreativitet, entreprenörskap eller innovation inom sin akademiska disciplin”. Varje lärosäte får nominera varsin student och Lunds universitet representeras i år av Ziad El-Awad från Jordanien.

Ziad har erfarenhet av högre studier i Libanon, USA och Storbritannien – och nu även Sverige. Han är även medgrundare till ett företag som exporterar mat och livsmedel. Valet att studera entreprenörskap i Sverige var ingen slump enligt Ziad.

– Jag valde att studera entreprenörskap på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, dels för programmets goda rykte, men också för att få inblick i den svenska affärskulturen. Jag strävar efter att fortsätta utveckla min egen verksamhet, och vill framförallt satsa på marknaden för ekologiska varor i Mellanöstern och Gulfregionen”.

Det råder ingen tvekan om att Ziad är en entreprenör ut i fingerspetsarna.

– Det finns inget som är mer upplivande än att se sin idé växa till en riktig verksamhet, tillägger han.

Global Swede är ett samarbete mellan Utrikesdepartementet och Svenska Institutet. Konceptet kan ses som ett komplement till ”Projekt Kosmopolit”, som syftar till att ta tillvara på utlandsföddas unika kompetens för att öka utrikeshandeln, skapa fler jobb och högre tillväxt.