Finansieringen klar för ESS

Det är nu klart för byggstart av forskningsanläggningen ESS i Lund. Tyskland har i dagarna gett positivt besked och därmed är finansieringen i princip på plats.

I ett pressmeddelande från utbildningsdepartementet framgår det att regeringen i dagarna kommit överens med Tyskland som deltar med 11 procent, motsvarande 1,8 miljarder kronor. Därmed är finansieringen av ESS klar.

- Det är en glädjande nyhet att finansieringen är i hamn och att ESS nu kan börja byggas i Lund. En stor fördel för Lunds universitet, säger Per Eriksson, rektor vid Lunds universitet och styrelseledamot i ESS AB.

16 europeiska länder deltar i samarbetet och finansierar tillsammans forskningsanläggningen i Lund. Sverige blir den största delägaren i anläggningen och delar värdskapet med Danmark. Byggstart är planerad till hösten 2014. Enligt planerna ska anläggningen vara helt utbyggd 2025, men delvis kunna tas i drift redan 2019.

Länk till pressmeddelandet från utbildningsdepartementet