Fler utbildningsplatser till Lunds universitet

Prorektor Eva Wiberg

Lunds universitet får ett ökat antal högskoleplatser 2013, enligt regeringens förslag till ny budgetproposition. En tillfällig satsning 2013-2015 ger cirka 340 nya platser under nästa år. Dessutom blir det fler nybörjarplatser på civilingenjörsutbildningen och högskoleingenjörsutbildningen.

- Det ser väldigt positivt ut. Nu ska vi noga analysera hur vi ska använda de extra medel vi får för att se hur vi bäst kan få nytta av de nya platserna, säger prorektor Eva Wiberg.

I den kommande budgetpropositionen föreslår regeringen att Lunds universitet får 17 miljoner i extra anslag av den tillfälliga satsningen på högskoleplatser som föreslagits för de tre kommande åren. Det motsvarar cirka 340 studieplatser, baserat på den schablon som universitetet oftast använder sig av. I praktiken skiljer sig kostnaden åt beroende på vilken utbildning det rör sig om, och det är upp till varje lärosäte att själv bestämma vilka fakulteter som får dessa platser.

Dessutom föreslås att det blir extra medel för utbildning som har fått det högsta omdömet, "Mycket hög kvalitet" i Högskoleverkets utvärderingar. För Lunds universitet handlar det om utbildning inom ekonomisk historia, juridik och juristexamen, företagsekonomi, geografisk informationsvetenskap, geologi, informationssystem och utvecklingsstudier. Denna summa beräknas till 11 miljoner kronor. Eva Wiberg påpekar att det pågår en diskussion i utbildningsnämnden om hur dessa pengar ska fördelas.

Utöver det vill regeringen att det till hösterminen 2013 blir 45 nybörjarplatser på civilingenjörsutbildningen och 10 nya nybörjarplatser på högskoleingenjörsutbildningen.

Det är också glädjande att regeringen vill skjuta till 3 miljoner kronor till konstnärlig forskning. Detta möjliggör en satsning på doktorandtjänster inom alla de tre konstnärsområdena.

I den förra budgetpropositionen beräknade regeringen att Lunds universitets anslag skulle minska med 5,5 miljoner kronor 2013. Det nya förslaget innebär 33 miljoner kronor i nya medel, vilket alltså gör ett totalt tillskott på 27,5 miljoner kronor.