Fornlämningar, skeppsvrak, spöknät och döda havsbottnar ska utforskas i Hanöbukten

Havsresan

Havet utanför Kristianstad är dåligt undersökt, men nästa vecka hoppas forskare, dykare, Sjöfartsverket och dykföretag göra intressanta och viktiga upptäckter där. På måndag morgon startar Havsresans fältvecka utanför Kristianstad och Åhus.

Havsresan 2014 är ett publikt arrangemang som syftar till att öka havets status som arrangeras av Lunds universitet i nära samarbete med Kristianstad kommun/Vattenriket och högskolan i Kristianstad.

Alla intresserade är välkomna kl. 10 nu på mån 26 maj i Åhus hamn, vid glassbåten, för att höra mer om veckans planering.

- Vattnen nära Åhus är svårnavigerade. Där har många skepp kört på grund och havsbotten ruvar på flera skepp, som kan vara så gamla som från medeltiden eller äldre. Vi förväntar oss göra intressanta fynd, säger Kjell Andersson, dykare och forskningsingenjör vid Lunds Tekniska Högskola, Lunds universitet, och en av eldsjälarna bakom Havsresan som i år arrangeras för 25:e gången.

Ännu längre tillbaka i tiden, under stenåldern, var de kustnära områdena av Hanöbukten torrlagda och arkeologer från Lunds universitet kommer att leta efter rester av stenåldersmänniskornas aktiviteter och boplatser.

Under veckan kommer Sjöfartsverket att finnas på plats och göra en kartering av sjöbotten med en högteknologisk metod som möjliggör upptäckter av fornlämningar, såsom boplatser från stenåldern eller skeppsvrak. Den här tekniken är grunden för att framställa moderna sjökort, men ger samtidigt mängder av annan nyttig information. Kartan man får fram sätter man i händerna på de arkeologer som finns på plats, berättar Peter Jonsson, lektor i teknisk geologi vid LTH.

Även havsmiljön engagerar Havsresan.  Bland annat kommer man ta bottenprover av Hanöbuktens döda havsbottnar och visa upp – dessa luktar rejält illa, ungefär som sura ägg.
- Om politiker ser, hör, känner och luktar ökar engagemanget mot övergödningen. Östersjön är ett av världens mest döda hav, vilket bland annat forskare på Lunds universitet visat, och just Hanöbukten är inte bättre, säger Kjell Andersson.

Ett annat problemområde som de vill fiska upp i dagsljuset är borttappade fisknät, spöknät.

- Dagens fisknät är ett elände. De är gjorda i konstmaterial och finns kvar för evigt. Det är oundvikligt att fiskare tappar näten, som sedan blir dödsfällor för fisken som fastnar. Men det vi inte ser har vi svårt att engagera oss i. En kollega har till och med bevis för att tumlare och sälar fastnat i nät och dött, säger Peter Jonsson.

Han tillägger samtidigt att problemen i havet inte är yrkesfiskarnas fel utan det beror på myndighetsbeslut som är en följd av den politiska oviljan eller oförmågan att bearbeta problemen.
Varje dag kl 17 i Åhus hamn finns någon från dykargänget på plats för att berätta om dagens dykningar eller annat spännande från havets djup. Det blir också skolvisningar och experiment.

Havsresan äger rum 26 maj – 1 juni och är ett helt ideellt engagemang som engagerar över 70 personer.