Forskning blir till teater

Roland Paulsen
Roland Paulsen, sociolog och arbetslivsforskare på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, vars forskning om funktionell dumhet nu blir till teater.

Sociologen och arbetskritikern Roland Paulsens kritikerrosade forskningsstudie och bok Vi bara lyder – en berättelse om arbetsförmedlingen blir nu till dockteater för vuxna.

Bakom initiativet står regissören och dramatikern Erik Holmström och hans nystartade teater Malmö Dockteater. Paulsens forskningsprojekt har gått under arbetsnamnet ”funktionell dumhet” – ett begrepp som myntats av professor Mats Alvesson på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Detta blir nu till föreställningens titel.

- Det är förstås glädjande när forskning sprids till allmänheten på så kreativa sätt. Ofta är ett problem att vi forskare mest skriver för varandra utan att resultaten når till dem som forskningen angår, säger Roland Paulsen.

Föreställningen Funktionell dumhet är en dokumentär dockteater där publiken får möta Arbetsförmedlingen i förkrympt skala. Med hjälp av ett stort antal kulisser och perspektivmåleri i skala 1:2 visas en modellvärld upp som är bekant för de flesta.

Vi får följa dockan Roland i sin studie av Arbetsförmedlingen, de anställdas strategier, byråkratins struktur och arbetssamhällets moral. Det är en studie om lydnad som presenteras.

Replikerna i föreställningen är autentiska och har hämtats från Roland Paulsens studie. De innefattar citat från personalmöten och intervjuer med anställda på Arbetsförmedlingen, men även med politiker och högt uppsatta chefer.

Funktionell dumhet har premiär den 27 april och spelar fram till och med den 1 juni. Malmö Dockteater bor under jorden i Underverket på Sofielund, på Hasselgatan 8, Malmö.