Forskning för bättre folkhälsa – framsteg inom typ 2-diabetes fetma och hjärtsjukdomar

Kan vanligt vatten förebygga typ 2-diabetes? Vad spelar våra tarmbakterier för roll för att vi ska bli sjuka? Kan vi påverka våra gener?
Lunds universitet välkomnar allmänheten till ett öppet seminarium med föreläsningar om forskning för bättre folkhälsa.

Den 13 mars uppmärksammar Lunds universitet Europeiska forskningsrådets (ERC) tioårsjubileum med två seminarium som belyser framstegen inom den medicinska forskningen. På eftermiddagen ges ett vetenskapligt seminarium. På kvällen presenterar sex forskare som erhållit ERC:s stora anslag det senaste decenniet, sin forskning vid ett öppet populärvetenskapligt seminarium för alla som är intresserade.

Europeiska forskningsrådets uppdrag är att främja forskning av högsta kvalité genom omfattande och långsiktig finansiering. Anslagen är mellan 15-20 miljoner och betalas ut över fem år.

– ERC-anslagen är bland de mest prestigefyllda akademiska anslagen en forskare kan få. Eftersom det omfattar flera år tillåter det ett visst risktagande och garanterar en kontinuitet som är ovanlig i forskning. Det är en extremt kraftfull språngbräda som gjort det möjligt för mig att etablera det här genomik och livsstilsprojektet - nu gäller det att leverera forskningsresultat som verkligen förbättrar folkhälsan, säger en av föreläsarna, professor Paul Franks som studerar sambandet mellan gener och livsstil.

– ERC-anslaget har möjliggjort nyskapande, systematiska men kostsamma studier. Min förhoppning är att dessa storskaliga experiment kommer att leda till nya effektiva behandlingsmetoder för att stimulera läkning av hjärtat, förebygga hjärtsvikt och förbättra överlevnaden och livskvaliteten hos hjärtsjuka, säger Gustav Smith docent och läkare vid Skånes universitetssjukhus som också medverkar på seminariet.

Förteckning med kort information om alla forskare vid Medicinska fakulteten vid Lunds universitet som erhållit ERC-anslag

Program för det populärvetenskapliga seminariet:

Måndagen den 13 mars, kl 18.00-20.30, Jubileumsaulan, Jan Waldenströms gata 1, sjukhusområdet i Malmö

• Introduktion av professor Erik Renström, moderator
  • Tidigare diagnos ger bättre prognos – mot individanpassad diabetesvård, Leif Groop, läkare och professor i diabetes och endokrinologi
  • Is your lifestyle right for you? How our genes influence the health effects of diet and exercise, Paul Franks, professor i genetisk epidemiologi (föredraget ges på engelska)
  • Hjärtsvikt - orsaker och nya behandlingsmetoder, Gustav Smith, forskare och läkare
    Paus
  • Samspel mellan gener, kost och tarmbakterier i kardiometabola sjukdomar och cancer, Marju Orho-Melander, professor i genetisk epidemiologi
  • Hormoner – gårdagens livräddare är dagens sjukdomsframkallare, Olle Melander, läkare och professor i internmedicin med inriktning mot hjärt- kärlsjukdomar
  • Vi påverkas av våra gener – men vi kan också påverka dem, Charlotte Ling, professor i diabetesforskning

Sara Liedholm