God jul med Lunds universitets forskare

Lunds universitets adventskalender
Gå in på www.lu.se/adventskalender och se vem som gömmer sig bakom luckan!

Bättre metoder för att fördela klimatansvaret. En god jul till alla européer med försämrad arbetsrätt. Mindre kött på julbordet eller att alla cancerpatienter får en egen patolog. När forskarna får önska sig vad de vill i julklapp är ämnena lika skiftande som forskarna i Lunds universitets adventskalender.

Inför den 1 december lanserar Lunds universitet Adventskalendern 2013. Bakom de 24 luckorna döljer sig en forskare som får önska sig en julklapp. Den som öppnar alla 24 luckor blir inte bara allmänbildad utan får också insyn i universitetets enorma forskningsbredd eftersom alla önskningar är kopplade till Lunds universitets forskning från humaniora till teknik.

– Det här är ett sätt att visa den breda forskning som finns vid Lunds universitet. Luckorna kan ses som ren populärvetenskap men en del är även inlägg i pågående debatter. Bakom vissa luckor döljer sig också nya forskningsrön, säger Ulrika Oredsson som är pressansvarig för forskning vid Lunds universitet.

Det är första gången som en gemensam LU-kalender har tagits fram.

- Vi testar gärna nya sätt att nå ut med forskning till allmänheten. Att använda rörlig bild är ett sätt för oss att visa forskningen på och något som vi ser kommer allt mer. Inte minst har vi rönt stora framgångar internationellt med olika forskningsfilmklipp, säger Ulrika Oredsson.

Totalt medverkar 24 forskare från hela Lunds universitet.  Kalendern kommer att finnas på webben och i sociala medier.  Varje dag twittras dagens lucka ut i form av ett Youtube-klipp med tillhörande önskning.

Öppna luckorna på (from 1 december):
www.lu.se/adventskalender

Mer information:

Ulrika Oredsson, pressansvarig Lunds universitet, ulrika [dot] oredsson [at] rektor [dot] lu [dot] se (ulrika[dot]oredsson[at]rektor[dot]lu[dot]se), Tel: 070-147 27 40

Studenter vid LTH släpper även i år sin julkalender. I år lämnar sig studenterna labbet och försöker lösa vardagsmysterier som har med naturvetenskap och teknik att göra. Kolla in den också på www.lth.se/julkalender/2013