Gustav Smith får Prins Daniels forskningsanslag

Gustav Smith, Prins Daniels forskningsansalg
Prins Daniel tillsammans med Gustav Smith och Kristina Sparreljung, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden, vid prisutdelningen i Stockholm. Bild: Gustav Mårtensson

Gustav Smith, forskare i hjärtsjukdomar vid Lunds universitet och läkare vid Skånes universitetssjukhus, får Prins Daniels forskningsanslag för yngre lovande forskare. Anslaget, som delas ut av Hjärt-Lungfonden och är på 6 miljoner kronor, gör det möjligt för Gustav Smith och hans kollegor att fortsätta arbetet med att hitta nya biomarkörer och effektivare behandling för patienter med den livshotande diagnosen hjärtsvikt.

– I mitt arbete som läkare möter jag många patienter med hjärtsvikt och ser hur dåligt de mår. I min forskargrupp har vi en idé om hur vi kan komma närmare en bot av den här sjukdomen och därmed hjälpa de här patienterna. Det här anslaget ger oss möjlighet att testa den idén, säger Gustav Smith  när han intervjuas i SVT Gomorron Sverige inför prisutdelningen i Stockholm idag.

Hjärtsvikt är ett allvarligt tillstånd med hög dödlighet. I Sverige beräknas cirka 250 000 personer lida av hjärtsvikt och det finns ännu ingen behandling som fungerar för alla. Diagnostiserade patienter följs upp och rekommenderas till livsstilsförändringar och många underbehandlas.

Om anslaget: Hjärt-Lungfonden vill lyfta fram duktiga forskare under 40 år, redan tidigt i deras karriär. "Prins Daniels anslag för yngre lovande forskare" är på sex miljoner kronor som fördelas över tre år och ger forskaren möjlighet att arbeta koncentrerat med att nå ett forskningsgenombrott som kan komma patienter och vården till del.

Olle Dahlbäck