Gymnasieelever tävlar i matematik

På söndag deltar 177 gymnasielever från Skåne och Blekinge i en matematiktävling vid Lunds universitet. Det är åttonde året i rad som tävlingen arrangeras. Vinnaren koras samma eftermiddag vid en prisutdelningsceremoni.

Matematikcentrum vid Lunds universitet anordnar söndagen den 27 april en lagtävling i matematik. Varje lag består av tre elever. Intresset är stort, och 59 lag är anmälda. De tre bästa lagen vinner priser som är skänkta av tävlingens sponsorer. Tävlingen heter Matematikpilen, men stavas egentligen Matematikπlen, efter det matematiska tecknet π, pi. Vanligtvis arrangeras tävlingen i samband med den internationella pi-dagen den 14 mars, men i år går den av stapeln något senare.

– Matematikpilen har kommit till för att stimulera alla unga som gillar matematik. Det är väldigt roligt och stimulerande för oss att deltagarantalet stiger år efter år. I år är det dessutom inte bara skåningar som är med i tävlingen, även ett lag från Karlskrona deltar, säger Anna-Maria Persson, initiativtagare till tävlingen och studierektor på Matematikcentrum vid Lunds universitet.

Matematikpilen riktar sig till de som läser vid ett naturvetenskapligt eller tekniskt program på gymnasiet. Förutom själva tävlingsmomentet bjuds eleverna även på föredrag som hålls av Matematikcentrums forskare, och får träffa studenter som läser matematik vid Lunds universitet.

– Att umgås och lösa kluriga matteproblem en gång om året är inspirerande, och vi tar fasta på att tävlingen inte är en olympiad som syftar till att mäta elevernas kunskap. Det ska vara en rolig tävling där elevernas logiska resonemang kommer till stor användning, säger Anna-Maria Persson.

Matematikcentrum vid Lunds universitet har skapat ett så kallat gymnasiecentrum som en del av en nationell satsning för att stärka kontakten mellan gymnasieskolor och universitet. Gymnasiecentrum vid Matematikcentrum riktar särskilt in sig på kontakten med gymnasieskolor i Skåne och arrangerar, förutom Matematikpilen, även träffar mellan gymnasielärare och Matematikcentrums forskare och lärare.

Matematikpilen hålls i matematikcentrums lokaler på Sölvegatan 18 i Lund.

Matematikpilens hemsida, med program för dagen:

Gymnasiecentrums hemsida:

Emelie Hilner