Hasseåtages arkiv donerat till UB

Hasse Alfredson (vänster) och Tage Danielsson i sin revy "Å vilken härlig fred" från 1966 Källa: Wikipedia.
Hasse Alfredson (vänster) och Tage Danielsson i sin revy "Å vilken härlig fred" från 1966. Källa: Wikipedia

Lagom till Humorfestivalen i Lund har Universitetsbiblioteket fått en unikt rik donation. Det handlar om arkivet efter det produktionsbolag, AB Svenska Ord som Hans Alfredson och Tage Danielsson bildade 1961.

Inom ramen för detta producerade de sina klassiska revyer som t.ex. Gröna hund (1962), Gula hund (1964), Spader, Madame! (1969), 88-öresrevyn (1970), Glaset i örat (1973), Svea Hund (1976) och Under dubbelgöken (1979), och sina filmer som Att angöra en brygga (1965), I huvet på en gammal gubbe (1968, delvis
animerad av Per Åhlin), Äppelkriget (1971), Mannen som slutade röka (1972, som bok 1968), Släpp fångarne loss – det är vår! (1975), Picassos äventyr (1978) och Sopor (1981).

Efter Tage Danielssons död 1985 upplöstes Svenska Ord och Hasse skapade ett eget bolag, AB Skrivstugan. I donationen ingår även detta arkiv.

Hans Alfredson har en stark lundensisk anknytning, han är hedersdoktor vid Lunds universitet, Nasotekets grundare och Näsa nummer 1 på Akademiska Föreningen, och under sin studietid en legendarisk spexare. Han och Tage Danielsson, som var uppsaliensare, träffades på Sveriges Radio och började arbeta tillsammans, blev ”Hasseåtage” och ett begrepp inom svenskt kulturliv.

Arkiven som nu ordnats grovt – sällan har en bibliotekarie skrattat så mycket - innehåller ett halvt sekel av svensk humor, manus (ofta med marginalanteckningar och scriptakommentarer), idéskisser, programblad, fotografier och pressklipp. Arkivet kommer att bli tillgängligt för forskning och biblioteketet kommer att göra sitt yttersta för att skaffa medel att digitalisera det, i enlighet med de bägge familjernas önskemål.