Humanist- och teologdagarna 2015

Illustration av Andrej Ploski på temat Genier och andra
Genier och andra är temat på årets HT-dagar. Illustration Andrzej Ploski

Följ med på upptäcktsfärd bland Genier och andra

Är Zlatan ett flerspråkigt bollgeni? Är alla språkanvändare genier? Och är Google en genialisk stalker? Den 17-18 april håller humanister och teologer vid Lunds universitet ett 30-tal populärvetenskapliga föreläsningar på temat Genier och andra. Årets Rausingföreläsare är kulturpersonligheten Sune Nordgren, känd bland annat som nationell och internationell konsthallschef.

HT-dagarna är ett årligen återkommande arrangemang öppet för alla som är nyfikna på humanistisk och teologisk forskning. Föreläsningarna är kostnadsfria och hålls 2015 i det nyöppnade och vackra LUX.

Årets Rausingpristagare Sune Nordgren avslutar HT-dagarna med Rausingföreläsningen ”Särlingar i konsten”. I sin föreläsning ger han en bakgrund med hjälp av konstklassikerna, men fokuserar på några av de svenska banbrytarna ”I snart 40 år har jag sökt efter konstnärerna vid sidan av allfarvägen. De inspirerade, de besatta och de otyglade. Dessa outsiders som skapat ”rå konst” och som inte gått att rangera in på de redan uppkörda spåren”, säger han i sin beskrivning av föreläsningen. Föreläsningen avslutas med en diplomceremoni då Sune Nordgren mottar ett stipendium från Elisabeth Rausings minnesfond.

Under HT-dagarna har HT-biblioteken bokförsäljning av HT-forskarnas nya publikationer. Dessutom demonstrerar Humanistlaboratoriet delar av sin utrustning.
Välkomna att vandra med på HT-forskarnas upptäcktsfärder bland genier och andra!

När & Var: fredagen 17/4 kl 09.15-16.00, lördagen 18/4 kl 10.00-13.00 på HT-centrat LUX, Helgonavägen 3, Lund

Mer information om HT-dagarna och program: http://www.ht.lu.se/HTdagar

Mer information om Rausingpristagaren Sune Nordgren: http://www.ht.lu.se/om-fakulteterna/humanist-och-teologdagar/sune-nordgren-rausingforelasare-2015/

Om Rausingpriset:
Vartannat år hålls Rausingföreläsningen av en forskare inom humaniora och vartannat år av en nordisk framstående kulturpersonlighet. För föreläsningen utgår ett stipendium ur stiftelsen Elisabeth Rausings minnesfond. Rausingföreläsare genom tiderna: www.ht.lu.se/Rausingforelasare.

Kontakt:
Gisela Lindberg, Kommunikationsansvarig HT-fakulteterna
Gisela [dot] Lindberg [at] kansliHT [dot] lu [dot] se, 046-222 72 33, 0733-99 82 11