Inbjudan paneldiskussion: Fredsavtalet röstades ner – vad händer nu?

Den 26 september undertecknade Colombias regering ett fredsavtal med gerillan. Det väckte hopp om ett slut på en av världens äldsta väpnade konflikter. Men i söndags röstades förslaget ner med en knapp majoritet (50,2 %). Vad händer nu? Vilka är de olika scenarierna för Colombia? Och vilka konsekvenser får det negativa valresultatet?

I panelen:

• Jairo Munive Rincon, forskar om risker och våld vid DIIS, Danish Institute for International Studies
• Marie Hagensen, Colombia Solidaritet, Danmark
• Nubia Evertsson, Post-doc forskare vid Institutet för Latinamerikastudier vid Stockholms universitet
• Torsten Krause, forskare vid Lunds universitets centrum för studier av uthållig samhällsutveckling (LUCSUS)
• Ana Maria Vargas, rättssociolog från Lunds universitet (Moderator)

Paneldiskussionen är även öppen för allmänheten. Observera att den hålls på engelska!

Arrangör:
forskningsgruppen The Nature of Peace på Pufendorfinstitutet.

Datum: fredagen den 7 oktober 2016
Tid: 15:00 till 17:00
Plats: Pufendorfinstitutet, Biskopsgatan 3, Lund

Kontakt