Kloster eller kluster - vilken typ av lokalisering gör ett företag innovativt?

Tidigare har forskning om innovationer ofta poängterat att företag inom samma bransch gynnas av att ligga nära varandra, i så kallade kluster. Men är detta alltid viktigt? Nej, menar kulturgeografen Roman Martin vid Lunds universitet som har analyserat ett 90-tal skånska företag och kommit fram till att vissa näringar gynnas av klusterbildning medan andra inte gör det.

Trots att ekonomin är globaliserad så förknippas ofta innovativa företag till särskilda regioner och platser. Innovationsforskare har länge känt till att fysiska möten mellan människor gör att man lär av varandra vilket i sin tur leder till att företagen blir mer innovativa.

Nu vill Roman Martin nyansera denna kunskap. Han menar att innovationsforskningen varit mycket fokuserad på hightech-företag. Just dessa företag blir mer bevisligen mer innovativa om de befinner sig nära sina likar. Men klusterbildning är inte lika viktigt för alla näringar. De 90-tal skånska företag som Roman Martin studerat delar han in i tre kategorier:

-Media och kultur
-Livsvetenskaper eller sk Life science
-Livsmedelsindustri

• Medieföretagen är mycket beroende av att verka inom ett kluster. Dessutom måste de vara lokalt förankrade, säger Roman Martin. Han anser att den skånska medieindustrin som fysiskt är lokaliserad till Västra hamnen i Malmö just nu den mest dynamiska och innovativa industrin i Skåne.

Life science-industrin däremot är mer global. Kunskapsutbytet är inte beroende av fysisk närhet på samma sätt.

Livsmedelsföretagen hamnar i någon slags mellanposition; det nationella sammanhanget är viktigare än både den globala och den regionala.

Roman Martin disputerade den 2 oktober med avhandlingen “Knowledge Bases and the Geography of Innovation”. Ladda ner den här: http://www.lunduniversity.lu.se/o.o.i.s?id=24732&postid=3049932

Roman Martin är verksam vid CIRCLE (Centre for Innovation, Research and Competence in the Learning Economy) vid Lunds universitet och nås på +46–760504082 eller roman [dot] martin [at] circle [dot] lu [dot] se (roman[dot]martin[at]circle[dot]lu[dot]se)