Kurs skapar möten mellan brukare, socialarbetare och studenter

I denna vecka fördjupar Socialhögskolan vid Lunds universitet sitt samarbete med Helsingborgs stad. Det innebär att socialförvaltningen erbjuder sina socialarbetare att gå en mobiliseringskurs med socionomstudenter och brukare. Kursdeltagarna ska under kursen utveckla gemensamma projekt med syfte att förändra och förbättra socialt arbete.

– Det är alltid spännande och utmanande att möta en ny grupp studenter på mobiliseringskursen, dels för att de kommer från olika håll med många olika erfarenheter och har ett samhällsengagemang och dels för att de har idéer och tankar om att förändra och förbättra socialt arbete. Så jag förväntar mig många inspirerande diskussioner som leder till intressanta projektidéer, säger Arne Kristiansen som forskar om brukarinflytande och undervisar på kursen.

Mobiliseringskursen gavs första gången höstterminen 2005. Nytt för i höst är att kursen som ges för tjugonde gången för första gången ska bli en del av det pågående utvecklingsarbetet av socialtjänsten i Helsingborg.

– Det är spännande att vi får representanter för ytterligare ett perspektiv – praktiserande socionomer – som tillför en ny dimension i projektutvecklingsarbetet. Det kanske ökar chanserna för projekten att kunna få förankring i en bestående verksamhet. Vi är väldigt glada över det fördjupade samarbete som vi har med exempelvis socialdirektör Dinah Åbinger i Helsingborg som uppmuntrar sin personal att läsa mobiliseringskursen på arbetstid, säger Cecilia Heule som också forskar om brukarinflytande och är lärare på kursen.

Hitintills har cirka 400 socionomstudenter och 200 studenter från brukarorganisationer gått kursen. Kursen har fått stor uppmärksamhet både nationellt och internationellt. Många av de projektidéer som utvecklats under kursen har genom åren förverkligats i olika sociala verksamheter.