Lund har nyckelroll när Vintergatan kartläggs

Den första bilden av hela himlen som framställts med hjälp av Gaia-data. Bilden visar fördelningen av mer än en miljard stjärnor. De två fläckarna i nedre högra hörnet är Stora och Lilla Magellanska Molnen. Foto: ESA/Gaia/DPAC

Europeiska rymdstyrelsens satellit Gaia lämnar nu sina första resultat efter att ha färdats runt solen i över två år. Målet är att skapa en helt ny karta över galaxen Vintergatan, en karta som visar var en miljard stjärnor befinner sig och hur de rör sig. Lennart Lindegren, professor i astronomi vid naturvetenskapliga fakulteten i Lund var med om att starta Gaia-projektet för 23 år sedan.

Gaia-satelliten kommer att samla in material och ledtrådar om stjärnor, exoplaneter, asteroider och mörk materia i ytterligare några år. För astronomer och rymdforskare världen runt är det en stor dag när de första resultaten med data om cirka två miljoner stjärnor offentliggörs. Astronomerna vid Lunds universitet med Lennart Lindegren i spetsen har en huvudroll när bilderna från satelliten ska tas om hand.

- Det är vid Lunds universitet som vi arbetar fram hur man kan pussla ihop alla bilder till en karta över himlen, berättar Lennart Lindegren och fortsätter:

- Så långt är den här dagen höjdpunkten på 23 års arbete. Men det återstår mycket jobb innan alla resultat är på plats

En av teleskopspeglarna sätts på plats i Gaia. Foto: EADS Astrium SAS, France

Bland de data som Gaia samlar in och skickar finns bland annat avståndet från respektive stjärna till Jorden, stjärnans position och hur den rör sig. I materialet kan det finnas ledtrådar till svaret på frågan om det finns liv någon annanstans i rymden.

- Gaia kommer att upptäcka nya planeter och vi kommer att få en bättre bild av hur planetsystem bildas och vilka chanser som finns för att det ska finnas liv på andra planeter, säger Lennart Lindegren.

För mer information
Lennart Lindegren, professor
Lunds universitet, institutionen för astronomi och teoretisk fysik
+46-46-222 73 09