Lunds nya hedersdoktorer vid Medicinska fakulteten

En diabetesforskare, en biomaterialforskare och en diplomat med stort engagemang för medicinsk forskning har av Medicinska fakultetsstyrelsen utsetts till hedersdoktorer vid Lunds universitet. De nya hedersdoktorerna promoveras i Lunds domkyrka den 2 juni 2017.

Professor Dame Frances Ashcroft, genetiker och fysiolog vid Oxford University, är en av Storbritanniens främsta forskare med fokus på diabetes och insulinutsöndring. Sedan 1980-talet har hon bedrivit banbrytande forskning kring regelering av insulinfrisättning, vilket format vår bild av hur typ 2-diabetes uppkommer och hur sjukdomen behandlas. Aschcrofts forskning har också revolutionerat behandlingen av neonatal diabetes, något som förbättrat prognos och livskvalitet för dessa barn.

Professor Dame Frances Ashcroft har sedan en lång tid nära koppling till flera forskare inom Lunds universitet. Hon var aktiv inom det Lund-Oxfordutbyte inom diabetes som startade i slutet av 1990-talet och lett till omfattande vetenskapliga samarbeten mellan de båda universiteten. Sedan 2006 ingår hon Scientific Advisory Board för Lunds universitet Diabetescentrum, vilket bidragit starkt till Lunds universitets framgångar inom diabetesforskningen.

- Det är en stor ära att Frances Ashcroft accepterat att bli hedersdoktor vid Lunds universitet. Hennes skarpa intellekt och djupa insikter i forskningsstrategi och jämställdhet inom forskning kommer att var till stor nytta för vår fakultet, säger Erik Renström, professor i experimentell endokrinologi.

Elizabeth Tanner är sedan 1998 professor i biomedicinska material, för närvarande vid Glasgow University i Skottland.

Hennes forskning är inriktad på utveckling av biologiska material för att ersätta och stödja ben. Något som är av stor vikt vid behandling av t. ex. benskörhet, artros och rekonstruktiv kirurgi.

Hennes gedigna kunskaper om kroppens stödjevävnader och ortopediska biomaterial har haft stor betydelse för Lunds universitet inom såväl grundforskning som i klinisk tillämpning. I 20 års tid har Elizabeth Tanner arbetat kortare perioder i Lund och också undervisat inom grundutbildning och forskarutbildning vid både Medicinska fakulteten och LTH. Tanner har byggt upp avancerad utrustning för mekanisk testning vilken används för vävnads- och materialstudier såväl inom det medicinska området som av LTH-forskare.

- Elizabeth Tanner har framgångsrikt etablerat och lett gränsöverbryggande samverkan mellan teknik och medicin. Hon har aktivt bidragit till att forskningen inom ben och ledsjukdomar vid Lunds universitet intagit en ledande position internationellt, berättar Lars Lidgren, professor emeritus i ortopedi.

Göran Bundy är utbildad jurist vid Lunds universitet och har under sitt yrkesverksamma liv verkat som diplomat i många av världens oroshörn. Hans personliga och stora engagemang för medicinsk forskning ledde 2013 till grundandet av stiftelsen Syskonen Eva och Göran Bundys stiftelse till stöd för medicinsk forskning vid Lunds universitet.

Då familjen drabbats av både kardiologiska och neurologiska sjukdomar bestämde sig Göran Bundy och hans syster Eva tidigt för att bidra till att förbättra livet för kommande släkten genom att stödja unga forskare inom kardiologi och neurologi..

- Stiftelsen Bundy’s engagemang för Medicinska fakultetens forskning inom kardiologi och neurologi är av högsta vikt för den fortsatta forskningen inom dessa två stora områden Stödet skapar goda möjligheter till ny innovativ forskning och stimulerar unga forskare i karriären att anta nya utmaningar, säger professor Bo Baldetorp, prefekt vid Institutionen för kliniska vetenskaper i Lund.