Lunds universitet än en gång populärast bland utländska studenter

Lunds universitet är än en gång det populäraste valet bland utländska studenter som vill läsa en utbildning på avancerad nivå i Sverige. En tredjedel av alla sökande i den senaste ansökningsomgången valde en utbildning från Lunds universitet.

Av 74 620 studenter som sökte till utbildningar på avancerad nivå vid svenska universitet till höstterminen 2017 valde 26 223 Lunds universitet. Det är en ökning med 22 % jämfört med de 21 448 studenter som sökte till Lunds universitet 2016.

I år fick Lunds universitet ansökningar från 180 länder, varav de flesta från Bangladesh (1 545), Egypten (1 176), Storbritannien (1 028), Tyskland (937), Pakistan (930), Indien (899), Kina (845), Ghana (830), USA (794) och Nigeria (664).

Lund har de flesta av de mest populära utbildningarna på avancerad nivå i Sverige

Av de tio populäraste internationella programmen på avancerad nivå i Sverige kommer nio från Lunds universitet.

• Masterprogram i folkhälsovetenskap (1 642)
  • Magisterprogram i internationell marknadsföring och varumärken (1 547)
  • Masterprogram i internationell utveckling och ledning (1 466)
  • Magisterprogram i finans (1 369)
  • Magisterprogram i entreprenörskap och innovation (1 301)
  • Masterprogram i internationell strategisk ledning (1 290)
  • Masterprogram i utvecklingsstudier (1 242)
  • Magisterprogram i management (1 204)
  • Magisterprogram i redovisning och finansiering (1 183)

Sista ansökningsdag till program på avancerad nivå för utländska studenter var 16 januari. Senast den 1 februari ska de sökande ha skickat in alla sina handlingar och betalat anmälningsavgiften (eller visat att de har dispens) till den centrala antagningsenheten i Sverige. Antagning meddelas i slutet av mars.

Lunds universitets program i bokstavsordning