Lunds universitet firar Världsvattendagen med hundratals gymnasielever

Är vatten verkligen ett farligt gift? Kan vattenbrist orsaka beväpnade konflikter? Och vad betyder egentligen uttrycket ”shit matters”? Detta och mycket mer ska 350 gymnasieelever från Spyken i Lund diskutera när Lunds universitet i år lyfter Världsvattendagen 22 mars.

Världsvattendagen uppmärksammas genom föreläsningar, workshops och diskussioner om dagens och framtidens vattenutmaningar. Programmet är riktat mot gymnasieelever och lärare. Föreläsarna kommer från Lunds universitet, Sydvatten, VA SYD och Sweden Water Research.

Karin Lexén, nytillträdd generalsekreterare för Naturskyddsföreningen, gör också sitt första offentliga framträdande med en föreläsning om vattnets roll som livsavgörande resurs.

Inför Världsvattendagen har gymnasieeleverna fått axla olika roller som klimatskeptiker, miljömedveten förskolelärare, hypokondriker, lokalpolitiker och bildkonstnär. Rollspelet ska få dem att tänka kring vatten utifrån olika perspektiv, och eleverna deltar i diskussioner och workshops utifrån sina förutbestämda roller.

– Vi vill bidra till att vidga elevernas synsätt och förhållningsätt till vatten genom mötet mellan elever, forskare och branschorganisationer. Förhoppningen är att de ska börja fundera kring hur de själva använder vatten, och få en större inblick i forskningen kring vattentillgångar, vattenkonsumtion och framtida utveckling, säger Ann Åkerman på Lund University Centre for Sustainability Studies, LUCSUS.

Eftermiddagens program riktar sig mot gymnasielärare som genom workshops, diskussioner och exempel får mer information om hur de kan undervisa om vatten och andra hållbarhetsfrågor.

– Lärarnas roll är central för att väcka ungas engagemang och intresse för att arbeta med hållbarhet. Ändå verkar det saknas arbetsmetoder för hur undervisningen ska gå till. Därför vill vi från Lunds universitet och LUCSUS bidra med kunskap och stöd i hur lärare kan föra in hållbarhet i undervisningen, säger Ann Åkerman.

Världsvattendagen 2017 är en del av Lunds universitets 350-årsjubileum och genomförs i samarbete med Sydvatten och gymnasieskolan Spyken.

Ta del av programmet och titta på en livestreaming av föreläsningarna på Världsvattendagen.