Lunds universitet stark tillväxtmotor

Med nära 7,5 miljarder i verksamhetsvolym och 7500 anställda är Lunds universitet en stark tillväxtmotor i regionen. Verksamhetsvolymen ökade 2013 med 400 miljoner och med 300 anställda. Räknat över de senaste fem åren är ökningen 2 miljarder och 1700 anställda!

- Det är en anmärkningsvärt stor ökning under fem år. Som en jämförelse är denna ökning större än hela omslutningen för vardera av universiteten i Karlstad och Örebro samt Linnéuniversitetet och Malmö högskola, säger Per Eriksson, rektor för Lunds universitet.

Under förra året ökade verksamhetsvolymen med 400 miljoner kronor och universitetet fick 300 fler anställda. Sett i ett femårsperspektiv har antalet anställda ökat med 1700 och verksamhetsvolymen ökat med cirka 2 miljarder. Totalt har nu Lunds universitet 7 500 anställda och en verksamhetsvolym (universitetets sammanlagda kostnader) på 7,5 miljarder kronor.

Främst har tillväxten skett inom forskningen och Lunds universitet har även under 2013 varit framgångsrikt vad gäller att attrahera forskningsanslag från externa finansiärer. Årets bidragsinkomster uppgår till 2,6 miljarder kronor och den största bidragsgivaren är Vetenskapsrådet.

En av de största ekonomiska nyheterna under 2013 var att Vetenskapsrådet beviljade MAX IV 1,39 miljarder kronor i driftsbidrag fram till 2018. Lunds universitet samfinansierar driften med 250 miljoner kronor 2014-2018. Vetenskapsrådet har också avsatt 250 miljoner kronor till nya strålrör.

- Samtidigt som detta beslut givetvis är en mycket stor framgång för Lunds universitet så har vi också ett mycket stort finansiellt åtagande för forskningsanläggningarna MAX IV och ESS. Årligen finansierar Lunds universitet MAX IV och ESS med cirka 130 miljoner kronor per år, vilket betyder 1,3 miljarder kronor över en tioårsperiod. Detta ska finansieras ur forskningsanslaget till Lunds universitet, dvs av våra fakultetsmedel, säger Per Eriksson.

Bokslutet visar på ett negativ resultat på 77 miljoner. Det är utbildningssidan som står för ett minusresultat på 90 miljoner kronor medan forskningen ger ett överskott på 13 miljoner. En anledning till minusresultatet på utbildningssidan är att Lunds universitet utbildar fler studenter än vad man får betalt för.

- Vi har länge flaggat till regeringen att vi behöver 2000 fler platser eftersom söktrycket till Lunds universitet är rekordstort. På grund av det höga söktrycket tar vi in fler studenter än vad vi får betalt för vilket långsiktigt naturligtvis är en ohållbar situation. Regeringen måste tänka om vad gäller studieplatserna. Utbildningsutbudet måste vara långsiktigt vilket innebär att vi vill vara försiktiga med snabba omställningar.  Att dimensionera upp och ned är kostsamt och leder till sämre resursutnyttjande, säger prorektor Eva Wiberg.