Lunds universitet välkomnar studenter från hela världen på Arrival Day

Tisdagen den 18 augusti arrangeras Arrival Day vid Lunds universitet. Då kommer ca 1100 utbytesstudenter och ca 1000 internationella programstudenter från hela världen för att studera under en termin eller 1-2 år framåt. Tillsammans med befintliga internationella studenter innebär det att ca 3000 internationella studenter bedriver studier vid Lunds universitet i Lund, Malmö eller Helsingborg under höstterminen 2015.

Mottagningen på Arrival Day pågår mellan kl. 09.00 och 20.00. Studenterna möts av internationella faddrar vid Kastrup och vid järnvägsstationen i Lund och skjutsas därefter till AF-borgen där de ”checkas in”, tar emot nycklar och kan köpa biljetter till välkomstaktiviteter. Därefter skjutsar faddrarna vidare de internationella studenterna till deras studentboenden där de kan börja göra sig hemmastadda. Under dagen arbetar ca 140 faddrar ideellt för att hjälpa de nya studenterna. På plats i AF-borgen finns också drygt 60 medarbetare från Lunds universitet.

På Arrival Day förväntas studenter från drygt 50 olika länder. De största studentgrupperna kommer från Kanada, Singapore, Kina, USA, Tyskland och Australien.

Denna hösttermin välkomnas en större grupp studenter från Brasilien som är fullfinansierade av brasilianska staten via stipendieprogrammet Science without Borders.

Inför höstterminen har cirka 1100 lediga bostäder fördelats till internationella studenter via LU Accommodation. De bostäder som LU Accommodation har kvar kommer att lottas ut på Arrival Day. Bostadslösa studenter kan även få hjälp med bostadsförmedling via Bopoolen.

Daniel Gunnarsson, ansvarig för Arrival Day

046-222 70 99, daniel.gunnarsson@er.lu.se

Megan Grindlay, ansvarig för Science without Borders

0722-34 39 00, megan.grindlay@er.lu.se