Nobelsymposium i kemi och fysik

Med början söndagen den 29 maj och fem dagar framåt arrangerar Lunds universitet Nobelsymposium i kemi och fysik på Bäckaskog slott utanför Kristianstad. Temat är ”kemin och fysiken hos tunga och supertunga grundämnen”.

Fyra nya supertunga grundämnen godkändes före nyår. Samtliga är radioaktiva och tillverkade i laboratorier i Ryssland och i Japan. Vid Nobelsymposiet på Bäckaskog slott deltar forskare från teamen som har upptäckt de ännu ej namngivna supertunga grundämnena.

Lunds universitet är det enda lärosätet i Sverige som bedriver forskning kring supertunga grundämnen och deltar i jakten på att hitta nya. I samband med Nobelsymposiet diskuteras och presenteras de allra senaste rönen kring supertunga grundämnen.

Nobelsymposiet är inte öppet för allmänheten. Media bjuds in till en presskonferens 1 juni.