Nordea Masters donerar till cancerforskningen vid Lunds universitet och Medicon Village

Lunds universitet och Medicon Village kommer att finnas på plats på golftävlingen Nordea Masters i helgen för att berätta om hur man på olika sätt samarbetar för ett bättre samhälle – denna gång med fokus på cancer. I samband med detta donerar arrangörer och spelare pengar till cancerforskningen.

Nordea Masters, som äger rum den 29 maj-1 juni på banan PGA National i Bara, är en internationell golftävling som ingår i European Tour. Tävlingen lockar närmare hundratusen besökare och är därmed ett av Sveriges största idrottsevenemang.

– Evenemanget innebär en fantastisk möjlighet att träffa etablerade samarbetspartners och skapa nya relationer i regionen, säger Mats Leifland, VD för Medicon Village AB. Här får vi chansen att berätta om hur våra organisationer arbetar med cancerforskning och cancervård.

Tävlingsledningen för Nordea Masters engagerar sig också i frågan och donerar anmälningsavgifterna från Pro Am, dagens tävling med både elitspelare och amatörer, till cancerforskningen vid Lunds universitet och Medicon Village. Under onsdagen kommer dessutom Ernst Billgren att presentera en skulptur, "Årets Golfpris", som auktioneras ut till förmån för cancerforskningen. Flera spelare donerar pengar till Lunds universitet och Medicon Village i samband med Nordea Masters och kommer att uppmana andra att göra detsamma. Redan innan tävlingen startar har arrangörer och spelare fått ihop över 200 000 kronor och målsättningen är ett sjusiffrigt belopp.

Donationerna som Lunds universitet och Medicon Village tar emot under Nordea Masters går till MAD for Cancer – Make a Difference for Cancer. Det är ett av flera tvärvetenskapliga program vid universitetet, där del av forskningen sker på Medicon Village. MAD for Cancer syftar till att väva samman flera olika kunskapsområden för att skapa nya lösningar när det gäller att förebygga, diagnostisera och behandla cancer. Visionen är att skapa förutsättningar för att med ett multidisciplinärt forskarteam angripa tumörens olika komponenter. Cancerforskningen står på gränsen till flera banbrytande upptäckter som kan möjliggöras av ytterligare extern finansiering.

– Detta samarbete är en viktig del i donationskampanjen som bedrivs vid universitetet. Förhoppningsvis kan vi få kontakter och relationer som kan leda till nya samarbeten och i förlängningen donationer, säger Per Eriksson, rektor för Lunds universitet.

Sofia Hanson