Ny WiFi och snabbare videoöverföring i fokus för MAPCI:s nya ledarduo

Sten Minör och Björn Landfeldt i Mapcis nya lokaler i Greenlandbyggnaden vid Nya Vattentornet i norra Lund.  Sten Minör är innovationsledare för "molninstitutet" Mapci, Mobile and Pervasive Computing Institute.  Björn Landfeldt är professor i nätverksarki
Sten Minör och Björn Landfeldt i Mapcis nya lokaler i Greenlandbyggnaden vid Nya Vattentornet i norra Lund. Foto: Charlotte Carlberg Bärg

Det nybildade molninstutet MAPCI, Mobile and Pervasive Computing Institute, flyttar in i innovationsmiljön i Greenlandbyggnaden vid Vattentornet i norra Lund. Ledare blir Björn Landfeldt och Sten Minör som förväntar sig att institutet mot slutet av året sysselsätter 15-20 personer.

– Det blir både doktorander, postdoktorer och mer seniora forskare. Hälften kommer från industrin, däribland Sony Mobile Communications som ju är en av finansiärerna jämte Region Skåne och Lunds universitet, berättar Sten Minör.

Medan Björn Landfeldt, som sedan 2012 är professor i nätverksarkitekturer och tjänster vid Lunds Tekniska Högskola, håller i det vetenskapliga arbetet ska Sten Minör som innovationsledare se till att verksamheten resulterar i innovation och nya affärsmöjligheter. Erfarenheter om hur detta ska gå till har han från sitt arbete som chef för Sigrun-institutet vid LTH.

Båda är ense om att dagens molnteknologi måste bli mer konsumentanpassad.

– Idag utgår molnarkitekturer från företagens behov, inte slutanvändarens. Vi vill bygga tekniska lösningar där det automatiskt går att anpassa vilka resurser den enskilda användaren behöver i det aktuella ögonblicket. Det finns en enorm outnyttjad potential i att dela resurser.

De har båda flera idéer på hur detta kan gå till, men närmast ska de ge sig i kast med tre nya projekt. Dessa ska göra det smidigare att skicka och titta på videoklipp, underlätta för företag att skala upp mjukvaruutvecklingen samt bygga en ny världsstandard för trådlöst Internet, WiFi, som är den rådande tekniken får trådlösa, lokala nätverk.

– Dagens WiFi-standarder designades för helt andra användningsområden än de vi nu har. Vi behöver ett nätverk som bättre stödjer dagens trafikmönster med sociala nätverk och video, förklarar Björn Landfeldt.

Inom ett år hoppas Björn Landfeldt att tillsammans med Sony Mobile Communications ha lagt grunden för den nya standarden.

Mobiltelefontillverkarnas kanske största utmaning är energieffektivitet. Konsumenterna kräver mer sofistikerade tjänster utan att behöva ladda telefonen, datorn eller läsplattan oftare än idag.

– Video som är en energikrävande medietyp håller på att utvecklas till en av de mest använda, konstaterar Björn Landfeldt.

Institutet kommer därför i samverkan med industrin att bygga system för energieffektiv videoöverföring till mobila enheter.

Det tredje är ett Vinnova-finansierat EU-projekt som körde igång redan vid årsskiftet. Det går ut på att hjälpa företag att skala upp mjukvaruanvändningen.

– Snart är alla möjliga apparater och enheter uppkopplade till varandra och till internet. Det betyder att det kommer att behövas stora mängder mjukvara i nästan allting, säger Sten Minör som leder projektet.

I projektet ska man ta fram modeller som även företag som har väldigt begränsad erfarenhet av mjukvaruutveckling kan ha användning av.

Kristina Lindgärde

Om MAPCI:

MAPCI står för Mobile and Pervasive Computing Institute, ett nytt forskningsinstitut vid Lunds universitet som ska bedriva spjutspetsforskning tillsammans med företag och offentliga organisationer i regionen. Bakom initiativet står Lunds universitet, Sony Mobile och Region Skåne som tillsammans finansierar institutet med 100 miljoner kronor över tio år. MAPCI kommer att bedriva forskning och innovation inom distribuerad molnteknologi, Internet of Things och relaterade teknologier. Institutet bygger sin verksamhet på existerande expertis och världsledande forskning inom mobil hård- och mjukvara och kompetens som är väletablerad inom regionen.