Nya hedersdoktorer vid Medicinska fakulteten i Lund 2016

En har vigt sitt liv åt att bekämpa gynekologisk cancer, en annan är pionjär inom proteomik och systembiologi och en tredje är en högt respekterad ortoped med stort engagemang för internationalisering av utbildning. Andreas du Bois, Ruedi Aebersold och Yukiharu Hasegawa är tre framstående internationella forskare som utsetts till Medicinska fakulteten hedersdoktorer 2016. De promoveras vid doktorspromotionen 27 maj 2016 i Lunds domkyrka.

Andreas du Bois, professor i gynekologi vid Kliniken Essen-Mitte i Essen, Tyskland, är en världsauktoritet inom gynekologisk onkologi som har vigt sitt liv åt kampen mot gynekologisk cancer.
Professor Du Bois generösa och omfattande insatser för Lunds universitet har haft en stor betydelse för att området obstetrik och gynekologi kunnat nå den höga akademiska nivå och bredd inom gynekologisk cancer som råder idag.

Andreas du Bois

Andreas du Bois och hans team har generöst bidragit med kunskap genom föreläsningar, workshops, kliniska demonstrationer och informella diskussioner som kirurger, sjuksköterskor, anestesiläkare, patologer och gynekologiska onkologer som arbetar med äggstockscancer har kunnat ta del av både i Essen och i Lund.

Samarbetet med Du Bois har möjliggjort att nya forskningsprojekt startats vid Lunds universitet och har även bidragit till att det kliniska omhändertagandet av patienter förbättrats och att sjukligheten i äggstockscancer kan minska i Sverige.

Ruedi Aebersold, professor i systembiologi, är en pionjär och världsledande forskare inom proteomik och systembiologi, verksam vid ETH Zurich (Swiss Federal Institute of Technology in Zurich), Schweiz.
Professor Aebersold har genom åren gjort flera stora upptäckter som på ett avgörande sett bidragit till att proteomikforskningen utvecklats till en viktig teknologi inom livsvetenskaperna. Inom proteomik studeras ett stort antal proteiner i biologiska prover som till exempel celler.

Ruedi Aebersold

Aebersold har starkt bidragit till utvecklingen av proteomiken vid Lunds universitet. Dels som viktig samarbetspartner, dels om vetenskaplig rådgivare vid centrumbildningen för masspektrometri (CEBMMS), ett tvärvetenskapligt forskningscentrum för medicinsk, teknisk- och naturvetenskaplig forskning. Masspektrometri av hög standard används nu i många olika projekt vid Lunds universitet för att hjälpa forskare att bättre förstå biologi och sjukdom, följa resultat av behandlingar och utveckla instrument som kan användas vid kliniskt beslutsfattande.

Yukiharu Hasegawa, professor i ortopedi vid Nagoya University Hospital, Japan. Professor Hasegawa är huvudsakligen intresserad av höftkirurgi, samt forskning på barnhöften, frakturer och artros. Han är högt respekterad av såväl kliniska kollegor som patienter och forskare och är en skicklig kirurg.

Yukiharu Hasegawa

För drygt 30 år sedan tillbringade professor Hasegawa tio månader vid avdelningen för ortopedi vid dåvarande Lunds universitetssjukhus. Besöket resulterade bland annat i en publicerad artikel tillsammans med Lundaforskare. Allt sedan dess har samarbetet fortgått med många forskarutbyten mellan Lund och Nagoya. Samarbetet har resulterat i över tio publicerade kliniska arbeten och samkörda registerstudier avseende omhändertagande av höftfrakturpatienter.

Det nära och fruktbara samarbetet har tillsammans med Hasegawas engagemang för såväl klinik och forskning som internationalisering och utbildning även lett till studentutbyte mellan Nagoya University och Medicinska fakulteten i Lund.

Kontakt

För mer information om Andreas du Bois kontakta: Jan Persson, docent i obstetrik och gynekologi, 046 17 26 85, jan.persson@med.lu.se

För mer information om Ruedi Aebersold kontakta: Johan Malmström, universitetslektor infektionsmedicin, 046 222 08 30, johan.malmstrom@med.lu.se

För mer information om Yukiharu Hasegawa kontakta: Martin Englund, docent i ortopedi, 046 17 13 94, martin.englund@med.lu.se