Nya krav och nytt väder förändrar husbyggandet

Inte bara framtiden ställer nya byggkrav. Också gamla byggander behöver tas om hand när vädret och kraven ändras. Här vy över Gamla stan i Stockholm. Bild Wikipedia Commons.

Husbyggandet måste förändras. Varmare klimat i kombination med ökade krav på energisnåla hus med god fuktsäkerhet och innemiljö ställer nya krav. Hur detta ska gå diskuteras i veckan då 300 byggexperter från hela världen träffas i Lund.

Jesper Arfvidsson, professor i byggnadsfysik vid Lunds Tekniska Högskola och konferensarrangör uppmanar till nytänk:

- Framtidens byggande innebär att marginalerna ibland minskar. Exempelvis isolerar vi ju mer för att klara energikraven.  Detta gör byggnaderna känsligare för fukt, inte minst kalla vindar, krypgrunder samt yttre delarna av ytterväggar. Här behövs ny kunskap. Bäst vore kanske att tänka helt nytt så att man i framtidens byggnader undvika denna typ av riskkonstruktioner, säger Jesper Arfvidsson.

Gamla byggnader är ett annat tema – dessa måste också energieffektiviseras. Går det exempelvis verkligen att energieffektivisera en stenkyrka från 1200-talet så att den kan uppfylla dagens krav på användande? Och hur renoverar och energiuppdaterar man byggnader från 1940-talet och tidigare utan att det arkitektoniska eller byggnadsantikvariska värdet förstörs, samtidigt som man uppfyller krav på energianvändning, fuktsäkerhet och god innemiljö utan risk för fukt eller mögelskador?

Nordic Symposium on Building Physics (NSB) äger rum 15-19 juni och är en väletablerad vetenskaplig internationell konferens och den största i sitt slag. Programmet innehåller omkring 180 presentationer och workshops med den allra senaste kunskapen om fukt, lufttäthet och energifrågor.  Konferensdeltagarna är mestadels forskare men flera kommer också från byggbranschen. Konferensen bjuder således både på forskningsresultat, praktiska erfarenheter och fallstudier.

NSB arrangeras i år för tionde gången och startade för 27 år sedan just i Lund. Konferensen går av stapeln vart tredje år och förläggs till olika länder.
För mer information, kolla hemsidan: www.nsb2014.se