Nytt fokus krävs om vilda arter ska överleva klimatförändringar

Paul Caplat

Forskare som granskar hur vilda djur och växter klarar sig när klimatet förändras måste bredda sina undersökningar. Alltför stort fokus har legat på hur långt djur kan förflytta sig. Viktiga frågor som vad de äter, hur snabbt de förökar sig och hur bra de anpassar sig till olika livsmiljöer har kommit i skymundan.

Paul Caplat, forskare vid Lunds universitet, har tillsammans med kollegor från universitet i Storbritannien, Spanien, Kanada och Portugal granskat vad vetenskapen fokuserat på när man undersökt vilda djurs och växters förmåga att överleva klimatförändringar. Resultatet visar att forskningen varit alltför inriktad på en fråga, hur långt de kan förflytta sig. På så vis har man inte beaktat andra viktiga ekologiska egenskaper för att beräkna sannolikheten för olika arters möjlighet att överleva klimatförändringarna.

Paul Caplat och hans kollegor anser att reproduktionshastighet och förmåga att konkurrera med andra arter om tillgängliga resurser är ett par frågor som inte undersökts tillräckligt.

- Vi har granskat en stor mängd vetenskapliga studier på området och det är första gången som det görs en sådan sammanställning. Vi hoppas att granskningen inspirerar den vetenskapliga världen till att se över hur man närmar sig överlevnadsfrågor av det här slaget, säger Paul Caplat.

Granskningen publiceras i den vetenskapliga tidskriften Trends in Ecology & Evolution.

För mer information
Paul Caplat, forskare (engelskspråkig)
Lunds universitet, Centrum för miljö- och klimatforskning
paul.caplat@cec.lu.se