Right Livelihood-pristagare till Skåne

Right Livelihood Award är en stiftelse vars priser, ofta kallade de "alternativa nobelprisen", delas ut av svenska riksdagen. Lucsus är LUs centrum för studier av uthållig samhällsutveckling. Mellan dessa båda organisationer finns sedan ett par år ett samarbete som uppskattats av båda parter.

Samarbetet är en del av ett "Right Livelihood College" som knyter samman miljö- och människorättskämparnas verksamhet med de forskargrupper som arbetar med frågor om social rättvisa, hållbarhet och utveckling.

– Nätverket ger en ytterligare dimension till Sveriges vetenskapliga länkar med omvärlden. Det bidrar också till att överbrygga gapet mellan den akademiska världen och aktivisternas värld, säger professor Lennart Olsson på Lucsus.

För Lucsus innebär samarbetet att Right Livelihood-pristagare kunnat komma till seminarier i Lund varje december under de fem år nätverket funnits. Lucsus' studenter och forskare har också kunnat få hjälp av pristagarna när de studerat frågor som legat inom deras områden. För pristagarna och deras organisationer är samarbetet ett sätt att sprida information och inspirera till – eller få hjälp med – olika forskningsprojekt.

logo

Den som nu kommer till Skåne är Hans Heeren, schweizisk agronom och världsledande expert på biologisk bekämpning och hållbart jordbruk. Han är bl.a. känd för att ha utvecklat ett sätt att bekämpa en sjukdom som hotade att slå ut cassavaodlingarna i Afrika och leda till storskalig svält.

Hans Heeren kommer att ha ett samtal med biskop Antje Jackelén om agroekologi och teologi kl 18.30 den 3 december. Rubriken för samtalet, som äger rum på Domkyrkoforum, är "Nourishing the World in a Sustainable Way".

Dagen därpå deltar Hans Heeren i ett seminarium på Alnarp, anordnat av Lucsus och SLU. Seminariet har titeln " Future of Sustainable Agriculture and Food Systems in 2050". Mer information finns hos Lucsus, www.lucsus.lu.se.

Right Livelihood College finns nu på fem kontinenter: Latinamerika, Nordamerika, Europa, Afrika och Asien. Lucsus och Center for Development Research vid Bonns universitet är de enda europeiska medlemmarna, och Lennart Olsson ingår i collegets styrelse.

Ingela Björck