Screening för glutenintolerans

fält

Det finns skäl att överväga screening för glutenintolerans bland barn med genetisk risk för sjukdomen. Det menar författaren till en ny avhandling i ämnet från Lunds universitet.

I avhandlingen undersöktes om screening kan främja upptäckt och behandling av barn med glutenintolerans (celiaki). Resultaten visade bland annat att screening kan vara fördelaktigt för barn utan symptom:

- Tack vare screeningupptäckt av till synes friska barn med celiaki går det att komma till rätta med låg bentäthet, försämrade näringsvärden och olika inflammatoriska tecken i kroppen som riskerar att försvaga hälsan senare i livet. Min forskning visar att om celiakin upptäcktes vid tre års ålder och barnen då började med glutenfri kost så hade de samma värden som friska barn under de efterföljande åren, säger Sara Björck, doktorand vid Lunds universitet och läkare vid Skånes universitetssjukhus.

För första gången i forskningssammanhang  har ett helhetsgrepp tagits genom att studierna bygger på ett stort underlag av barn både med och utan genetisk risk för celiaki. Detta tack vare screeningprojektet CiPiS (CeliakiPrediktion i Skåne) med skånska barn i åldern tre respektive nio år.

Sara Björck
Sara Björck. Foto: Privat

- Mellan tre och fyra procent av barnen med genetisk risk hade celiaki som upptäcktes med screening. Bland barn utan genetisk risk fann vi däremot inte någon alls som hade celiaki, vilket bekräftar att det är ytterst ovanligt i denna grupp. Resultaten gör det intressant att titta närmare på om det är möjligt att screena barn i Sverige som bär på riskgener, anser Sara Björck.

Celiaki är en av de vanligaste kroniska sjukdomarna bland svenska barn och tidigare studier har visat att ca 2-3 procent av svenska skolbarn har sjukdomen. Närmare hälften av befolkningen i Sverige har genetisk risk och genom att screena barnen i denna grupp blir det alltså även möjligt att tidigt upptäcka och behandla till synes friska individer som bär på sjukdomen.

Avhandlingen bygger på data från närmare 14 000 barn i Skåne som vid tre års ålder inbjudits att delta i CiPiS-projektet med uppföljning sex år senare. Vid tre års ålder deltog drygt 3 400 barn och vid nio års ålder drygt 4 000 barn.

Genom ett blodprov som tas från navelsträngen redan i samband med födseln avgjordes om de deltagande barnen hade genetisk risk eller ej för celiaki. Förekomsten av celiaki-antikroppar undersöktes därefter i ett nytt blodprov som togs vid tre och nio års ålder. De som misstänktes ha celiaki genomgick sedan upprepade prover, skelett- samt tarmundersökning.

Fortsatt forskning planeras där de screenade barnen med diagnosticerad celiaki ska följas upp i högre ålder för att studera deras fortsatta hälsoutveckling. Planer finns också på att undersöka fler hälsoparametrar, t.ex. tandhälsa, och ytterligare näringsvärden än kalcium och D-vitamin som ingått i avhandlingsarbetet.

- Att celiaki är en folksjukdom är de flesta överens om, men vi behöver mer information om vilken nytta det gör för barnen att upptäckas och behandlas. Att behandlas med glutenfri kost resten av livet måste kunna motiveras med hälsofördelar, menar Sara Björck.

Björn Martinsson

Avhandlingen

Sara Björck är doktorand vid institutionen för kliniska vetenskaper i Malmö, Lunds universitet samt läkare vid barnkliniken på Skånes universitetssjukhus. Den 23 oktober 2015 försvarar hon avhandlingen ” Searching for Celiac Disease . Screening-detected celiac disease in an HLA-genotyped birth cohort”.

Fakta/Glutenintolerans (celiaki)

Glutenintolerans, så kallad celiaki, innebär att man inte tål proteinet gluten som finns i vete, råg och korn. Exempel på symtom är trötthet, diarré, viktnedgång och blodbrist. Men de flesta har inga tydliga symptom och sjukdomen kan därför missas. Obehandlad glutenintolerans har även kopplats samman med benskörhet, depression och försenad pubertet.
I Sverige visar statistik att förekomsten bland småbarn ökar på nytt och att ungefär en procent av den totala befolkningen har utvecklat celiaki. Undersökningar genom screening av normalbefolkningen visar på högre förekomst i yngre åldrar samt att det kan finnas ett stort mörkertal.
Det finns inget botemedel mot celiaki, den som drabbats får leva på strikt glutenfri kost under resten av livet.