Skånska skolor deltar i Höstförsöket

Elever från flera skolor runt om i Skåne deltar i massexperimentet Höstförsöket. De noterar när löven övergår i höstfärger och när träden fäller sina löv. Observationerna som skoleleverna rapporterar in hjälper forskare att följa bland annat hur klimatet påverkar tiden för höstens ankomst. Lundaprofessor Lars Eklundh tolkar höstlövsutvecklingen i satellitbilder med hjälp av elevernas data.

Ett 30-tal skånska skolor i bland annat Lund, Malmö, Bromölla och Helsingborg är anmälda till Höstförsöket, som arrangeras i samband med ForskarFredag. Observationerna blir en del i den större satsningen www.naturenskalender.se där även allmänheten kan rapportera in årstidernas skiftningar i naturen.

Lars Eklundh, professor vid institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap, Lunds universitet är en av de forskare som kommer att ha nytta av skolelevernas ansträngningar i sin forskning.

– Det är riktigt positivt att så många skolor är nyfikna och vill hjälpa forskningen framåt. Sverige är ett avlångt land med helt olika klimat i Skåne jämfört med i Norrland. Den stora skillnaden mellan norr och söder är särskilt intressant för oss att undersöka. Därför är det viktigt att få med de skånska skolorna i försöket, säger han.

Lars Eklundhs forskning handlar om hur satellitbilder kan användas för att studera växtlighet. För att forskningen ska komma vidare behövs tillförlitlig information om hur det ser ut på marken i olika delar av landet vid vissa bestämda tidpunkter. Höstförsöket är ett bra sätt att samla in sådana data på. Totalt deltar 18 000 skolelever runt om i Sverige.

– Genom att det finns så många deltagande skolor så kan de samla in mycket mer information än vad vi forskare har möjlighet att göra. Det som är särskilt bra är att så många skolor samlar in uppgifterna samtidigt och att vi får stor geografisk spridning, säger Lars Eklundh.

Hittills har många av de årstidsväxlingar som rapporterats in varit vårtecken. Hösten är dock lika viktig och olika arter påverkas på olika sätt av klimatet. Några förlänger sin växtsäsong när det blir varmare, medan andra inte påverkas lika mycket.

– Att bättre förstå övergången mellan sommar och vinter hjälper oss att förutsäga vad som kan hända i en framtida varmare värld, säger Lars Eklundh.

Emelie Hilner

ForskarFredag koordineras av Vetenskap och allmänhet, VA. www.naturenskalender.se drivs av Svenska fenologinätverket.