Som Busfabriken - fast för äldre!

unistem 2016
Det är ett myller av gymnasieelever på Stamcellscentrum som samlas för att delta i UniStem Day och lära sig mer om stamceller och den forskning som pågår.

Det var ett brett och spännande program under årets UniStem Day. ”Som Busfabriken - fast för äldre” sammanfattade Hassan Al-Mashat från Malmö Borgarskola, en av de 200 gymnasieelever som deltog i en intensiv dag runt stamcellsforskning.

-  Är det någon som kan Italienska? Eller åtminstone har ätit pizza? ropar Sofie Singbrant Söderberg, stamcellsforskare och en av föreläsarna under morgonen.

Hon kopplar via Skype upp datorn mot ett universitet i Italien för att eleverna ska kunna se andra deltagare i Unistem Day. Dagen, som är ett italienskt initiativ, äger nämligen rum samtidigt på över 70 universitet runt omkring i Europa. Ingen av eleverna visar sig dock kunna italienska men det gör ingenting - det fungerar bra att bara vinka till varandra via skärmen från Sverige till Italien.

En av lärarna på plats är Ann-Sofie Boquist som undervisar biologi och bioteknik på Spyken. Hon är oerhört positiv över evenemanget och besökte redan förra året UniStem Day med sina elever:

-  Det här är otroligt uppskattat bland eleverna. Förra året tyckte de att det var det mest intressant på hela terminen. Just nu läser vi om stamceller så det är perfekt tajming, säger hon.

Alma Lindell och Alicia Lindmark från Malmö Idrottsgymnasium

Läs hela artikeln