Stora könsskillnader i den globala turistforskningens ledning

En ny forskningsrapport, Könsskillnader i turismakademin: Statistik och indikatorer för jämställdhet mellan könen avslöjar att kvinnor är markant underrepresenterade i flera gate-keeping och ledarskapspositioner i den globala turismakademin. Rapporten visar att akademiska organisationer fortsatt är präglade av en stark snedvridning mellan könen.

Forskningsrapporten visar att kvinnor utgör nästan hälften av alla turismakademiker. Dock är bara 13 % kvinnor bland alla medlemmar (fellows) i det prestigefulla "The International Academy for the Study of Tourism". 6000 redaktionella positioner har analyserats i 189 internationella forskningstidsskrifter, men bara 25 % av de ledande positionerna innehas av kvinnor. Könsgapet är mer påtagligt i de 20 topp-tidskrifterna där kvinnor endast innehar 21 % av dessa toppositioner.

En liknande underrepresentation ses bland inbjudna talare så kallade key-note speakers på forskningskonferenser. Av 33 internationella konferenser som analyserats är bara 24 % kvinnor av de inbjudna talarna. Det är även vanligt med konferenser med total frånvaro av kvinnliga inbjudna talare. Nästan en tredjedel av alla konferenser har bara män på listan över inbjudna talare.

– Det är viktigt att kartlägga könsskillnaderna för att skapa medvetenhet om dem och därmed bidra till förändring. Indikatorerna som användes i denna studie är särskilt viktiga då de visar hur kvinnor missgynnas i sin karriärsutveckling genom uteslutning i olika nätverk på internationell nivå, säger Mia Larson på Institutionen för service management och tjänstevetenskap på Lunds universitet som var en av tolv internationella forskare som bidrog till att genomföra studien.

Rapporten avslöjar att akademiskt ledarskap relateras till specifika forskningsmiljöer med tydliga konsekvenser för den individuella forskarens karriärmöjligheter. Den visar att könsglastaket inte bara handlar om antalet professorer fördelat på kön, utan att könsskillnader är utbrett till andra former av akademiska titlar och positioner. Rapporten rekommenderar att man därför använder fler indikatorer för att mäta könsspecifika skillnader i akademiskt ledarskap än gängse mätningar. Exempel på detta är könsfördelning vid prestigefyllda uppdrag, som till exempel medlemskap i stängda nätverk, redaktörskapspositioner, medlemskap i vetenskapliga kommittéer och inbjudningar som talare vid konferenser.

Mera information:

Kontakt:

Mia Larson, Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Campus Helsingborg, Lunds universitet, mia [dot] larson [at] ism [dot] lu [dot] se (mia[dot]larson[at]ism[dot]lu[dot]se), tel. 0707-880408

Text: Patrik Hekkala