Studenter från hela världen välkomnas på Arrival Day

Tisdagen den 16 augusti arrangeras Arrival Day vid Lunds universitet. Då kommer ca 1 100 utbytesstudenter och ca 1 000 internationella programstudenter från hela världen för att studera under en termin eller 1-2 år framåt.

På Arrival Day förväntas studenter från mer än 110 olika länder. De största studentgrupperna kommer från Tyskland, USA, Storbritannien, Nederländerna, Frankrike, Kina och Kanada.

Mottagningen på Arrival Day pågår kl. 09.00-20.00. Studenterna möts av internationella faddrar vid Kastrup och vid järnvägsstationen i Lund och skjutsas därefter till AF-borgen där de ”checkas in”, tar emot bostadsnycklar och kan köpa biljetter till välkomstaktiviteter. Därefter skjutsar faddrarna vidare de internationella studenterna till deras studentboenden där de kan börja göra sig hemmastadda. Under dagen arbetar ca 80 faddrar ideellt för att hjälpa de nya studenterna. På plats i AF-borgen finns också drygt 60 medarbetare från Lunds universitet.

Inför höstterminen har cirka 1 300 lediga bostäder fördelats till internationella studenter via LU Accommodation. De bostäder som LU Accommodation har kvar kommer att lottas ut på Arrival Day. Bostadslösa studenter kan även få hjälp med bostadsförmedling via Bopoolen som också finns på plats i AF-borgen under dagen (www.bopoolen.nu).

Kontakt

Maria Johansson, ansvarig för Arrival Day, 046-222 31 76, maria.johansson@er.lu.se

Ulrika Verngren, LU Accommodation, 0722-33 71 73, ulrika.verngren@service.lu.se

Susanna Hansson, projektledare, studentsamverkan Lunds kommun