Studenternas bästa öppna källkod ska utses

Bästa källkoden

Vårt samhälle styrs i allt högre grad av mjukvara, och mjukvaran blir i sin tur allt mer öppen, det vill säga byggs allt oftare i öppen källkod. Det är en tyst revolution som pågår, menar mjukvaru-professor Björn Regnell som nyligen instiftat ett stipendium för att uppmärksamma studenter, nyutexaminerade ingenjörer och doktorander som nyligen gjort viktiga bidrag till den här typen av programmering.

Alla intresserade är välkomna till pris-ceremoni måndagen den 27 april. Besökare bjuds på några meter rulltårta och Neo Technologies VD Emil Eifrem är inbjuden att tala om affärsstrategier och öppen källkod. Det blir också mingel med LTH:s studenter, doktorander och forskare i E-husets foajé. Anmäl dig här: www.lth.se/lufoss/finalists

Juryn, som nyligen vaskat fram åtta finalister utifrån 16 nominerade (se nedan), består utöver professor Björn Regnell av TAT-grundaren Hampus Jakobsson, Mapillary-grundaren Jan-Erik Solem och Modcam-grundaren Karl-Anders Johansson, Axis-grundaren Martin Gren, samt professorerna Görel Hedin och Kalle Åström och studentrepresentanter Carolina Sartorius, Johan Linåker och Johan Förberg.

Finalisterna grupperas i tre kategorier, studenter, nyutexaminerade ingenjörer och doktorander. Finalisterna är (i bokstavsordning): Erik Bjäreholt, student LTH; Erik Hogeman, nyexaminerad ingenjör från LTH; Fredrik Gustafsson, student LTH; Gustav Cedersjö, doktorand LTH; Jacob Burenstam, nyexaminerad ingenjör från LTH; Jakob Bukaj, student, Warszawa; Jesper Öqvist, doktorand LTH; Johan Bjäreholt, student BTH.

Tre stipendiater ska utses bland finalisterna. Utöver äran får den vinnande studenten 10 000:- medan övriga får 5 000:- var.

- Vi hoppas också få in kvinnliga nominerande nästa gång. Just nu är det en mansdominerad bransch, men vi hoppas på en förändring, säger Björn Regnell.

Läs tidigare artikel om Lufoss (Lund University Fund for Open Source Software)  http://www.lu.se/article/fond-upppmarksammar-insatser-inom-oppen-kallkod?ref=pressrelease

Björn Regnell