Sylvia Schwaag Serger blir Lunds universitets prorektor

Sylvia Schwaag Serger får uppdraget som prorektor vid Lunds universitet. Det beslutade Universitetsstyrelsen på onsdagen. Hon tillträder uppdraget den 1 januari 2018.
Schwaag Serger arbetar idag på Vinnova som internationellt ansvarig och är adjungerad professor vid Ekonomihögskolan i Lund.

Uppdraget som prorektor innebär att vara ställföreträdare åt rektor och tjänstgöra i rektors ställe när han eller hon inte är i tjänst. Prorektor ersätter även i övrigt rektor i den utsträckning som rektor bestämmer.

– Sylvia Schwaag Serger är en mycket välmeriterad och erfaren person, inte minst inom internationella frågor. Hon kommer att komplettera ledningsgruppen på ett förträffligt sätt, säger Universitetsstyrelsens ordförande Jonas Hafström.

– Det är oerhört roligt och jag är stolt över att vi nu får Sylvia som prorektor. Hennes kunnande inom bland annat forskningspolitik och hennes spännande bakgrund är en stor tillgång för universitetet. Vi kommer att få stor nytta av hennes insikter och kontaktnät, säger Torbjörn von Schantz, rektor för Lunds universitet.

– Jag ser fram emot att få arbeta med och utveckla universitetets strategier för utbildning och forskning, säger Sylvia Schwaag Serger.

Professor Stacey Ristinmaa Sörensen har uppdraget som prorektor fram tills att Schwaag Serger tillträder.

Foto på Sylvia Schwaag Serger
Sylvia Schwaag Serger Foto: Vinnova

Fakta: Sylvia Schwaag Serger, född 1968, är idag ansvarig för internationell strategi på Vinnova. Hon är disputerad i ekonomisk historia på LSE (London School of Economics) samt adjungerad professor vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Sylvia Schwaag Serger har även 20 års erfarenhet av innovationspolitik och har tidigare varit anlitad som expert av OECD, EU-kommissionen och Världsbanken.