Tetra Laval ger 15 miljoner till forskning om entreprenörskap

Överlämning av Tetra Lavals donation
Jörgen Haglind, Informationsdirektör vid Tetra Laval, överlämnare donationen till Marie Löwegren, föreståndare vid Sten K. Johnson Centre for Entrepreneurship på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Foto: Maria Pihel

Donationen ska användas till instiftandet av en ny professur vid Sten K. Johnson Centre for Entrepreneurship på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Forskningen ska bidra till att belysa området ägande i entreprenöriella företag.

Offentliggörandet av donationen skedde igår under ett event på Grand Hotel i Lund. Jörgen Haglind, Informationsdirektör vid Tetra Laval, överlämnade donationen till Marie Löwegren, föreståndare vid Sten K. Johnson Centre for Entrepreneurship, och Ekonomihögskolans ordförande John Abrahamson.

Donationen till professuren, som benämns Ruben Rausings professur för ägande i entreprenöriella företag, ska spridas över fem år. Det ekonomiska tillskottet möjliggör både en professur och en doktorandtjänst.

- Donationen ger oss möjlighet att bygga upp ett forskningsområde som är av stort intresse både för entreprenörer och för forskare. Professuren är ett mycket bra komplement till våra befintliga projekt om entreprenöriella processer, säger Marie Löwegren.

I anknytning till det officiella överlämnandet av donationen, höll Guido Barilla, chef för den internationella Barillakoncernen, ett föredrag på tema ägande. Den italienska familjen har stått som ägare under fyra generationer och i anförandet berättade Guido Barilla bland annat hur koncernen lyckats bli en av världens största pastatillverkare och vilka drivkrafter som finns för att utveckla ett internationellt bolag över flera generationer.

Sten K. Johnson Centre for Entrepreneurship på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet fokuserar på entreprenörerna och entreprenörskapet. Centret erbjuder idag 14 kurser i entreprenörskap på olika fakulteter samt ett handlingsorienterat internationellt magisterprogram med två inriktningar: New Venture Creation och Corporate Entrepreneurship.

Här finns också VentureLab som inspirerar studenter till att prova sina idéer. Forskningen bedrivs främst inom två områden: entreprenöriellt lärande och entreprenöriella processer. Centrat invigdes den 23 januari 2012 som en direkt följd av affärsmannen och entreprenören Sten K. Johnsons donation om 40 miljoner kronor.

Mer information:
www.entrepreneur.lu.se

Läs Sydsvenskans reportage från eventet.