Tre unga lundaforskare får tvååriga stipendier i Stanford

Åtta unga svenska forskare får möjlighet att göra en postdok-vistelse vid Stanford University. Ytterligare två stipendiater får samma möjlighet vid Stanfords synkrotronljusanläggning, SSRL. Detta enligt ett särskilt utvecklingsprogram för MAXIV.
Tre av sammanlagt tio stipendier från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse går till Lund.

– Forskning är internationell i sin natur. Det är oerhört viktigt för utvecklingen av svensk forskning att våra unga forskarbegåvningar får möjlighet att verka i internationella toppmiljöer. Det är också bakgrunden till Stiftelsens stipendieprogram, säger Peter Wallenberg Jr, vice ordförande för Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.

Stanford University i Kalifornien är ett av världens mest välrenommerade universitet. Sedan 50-talet har Stanfords synkrotronljuskälla, SSRL, tillhört världens främsta synktronljuskällor.

Nedanstående forskare från Lunds universitet har tilldelats stipendier:

Niclas Olsson, immunteknologi
Roger Johansson, kognitionsvetenskap