Välfärd åt alla och hållbar utveckling – går ekvationen ihop?

En växande skara forskare menar att hur vi än gör så räcker inte jordens resurser till för att alla ska kunna leva på samma nivå som vi gör i Sverige. Det handlar om rättvisa, men också om hållbar utveckling ur ett ekologiskt perspektiv: En omställning måste till innan förbränningen av fossila bränslen har lett till okontrollerbara klimatförändringar.

Vid Lunds universitet har man fört samman välfärdsforskare med forskare som ägnar sig åt hållbar utveckling för att diskutera hållbar välfärd. Det vill säga hur ska fler än vi lyckligt lottade i väst få del av en välfärd värd namnet?

Den 7-8 maj håller Pufendorfinstitutet vid Lunds universitet en rad föreläsningar och workshops kring temat.

Bland annat kommer följande frågor tas upp: Skulle det behövas en planerad minskning av tillväxten i de rika länderna för att även fattigare länder ska ha chans att utvecklas? Hur skulle i så fall en sådan neddragning se ut?  Vilka är de centrala mänskliga behoven som måste tillgodoses i en global och hållbar välfärd? Vilka är de viktigaste åtgärderna på vägen mot en sådan? Måste forskningen förändras för att anta de utmaningar som en hållbar välfärd innebär?

Pressen hälsas välkommen att ta del av hela eller delar av konferensen.

Vad: Föreläsningar och workshops om hållbar välfärd, Program i länken http://www.pi.lu.se/verksamhet/tema-sustainable-welfare/conference-may-7-8-sustainable-welfare
Var: Pufendorfdinstitutet, Lunds universitet, Biskopsgatan 3, Lund
När: 7-8 maj

För mer information tala med Max Koch, professor i socialt arbete: Han nås på 046-222 12 68, max [dot] koch [at] soch [dot] lu [dot] se