Varför snörvlade Donald Trump?

Donald Trump

I första presidentvalsdebatten den 25 september 2016 var det många som fäste sig vid Donald Trumps snörvlande. Det gav upphov till en twitterstorm under hashtaggen #TrumpSniffles och ett intensivt medieintresse kring presidentkandidatens hälsa. Lisa Flower, doktorand i sociologi vid Lunds universitet som forskar om känslor, har dock en alternativ förklaring:

– Min forskning visar att sniffande kan vara ett sätt för en talare att markera ett skifte från personliga åsikter till professionella åsikter och vice versa. Jag har kallat detta " the emotional sniff” eftersom personliga uttalanden tillåts att vara mer känslomässiga. Det känslomässiga sniffandet används också när man gör uttalanden som kan anses olämpligt för en yrkesroll.

I den vetenskapliga artikeln "The (un)emotional law student" diskuterar Lisa Flower uttrycket " the emotional sniff ". Hennes forskning baseras på observationer av och intervjuer med juridikstudenter som i sin roll som blivande jurister måste lära sig olika strategier för att hantera personliga känslor.  Snörvlandet och sniffandet var, enligt Lisa Flowers observationer, ett omedvetet sätt för juridikstudenterna att markera skiften mellan personliga och yrkesmässiga uttalanden.

Så i Donald Trumps fall, hur skulle du tolka sniffandet?
-
Jag noterade att Trump sniffade oftare när frågor om Mexiko och mexikansk invandring kom på tal. Man skulle kunna tolka det som att detta är mer personliga frågor för honom säger Lisa Flower.

Lisa Flowers artikel ”The (un)emotional law student” är det näst mest nedladdade artikeln från Lunds universitet i år och har laddats ner nästan 500 gånger dagarna efter presidentvalsdebatten.
Läs den här https://lucris.lub.lu.se/ws/files/2152220/5367860.pdf

Text: Ulrika Oredsson