Vinnare av Innovationspriset utvecklar behandling för havandeskapsförgiftning

Professor Stefan Hansson på Medicinska fakulteten blir årets vinnare av Innovationspriset 2014 och tilldelas 150.000 kronor. Stefan Hansson och hans team utvecklar en ny farmalogisk behandling för preeklampsi (havandeskapsförgiftning). Denna utveckling kommer att kunna hjälpa de åtta miljoner kvinnor som årligen drabbas.

Hedersomnämnande och 50.000 sek går till Tobias Björnhov och Rasmus Olsson med Corebon och Charles Walther och Bruno Walther med Endodrill. Tobias Björnhov och Rasmus Olsson/Corebon utvecklar slitstarka leder och lager för industriella och medicinska tillämpningar. Charles och Bruno Walther utvecklar Endodrill, ett instrument för att ta cancerprov via böjliga kamerainstrument (endoskopi).

”För en idé med nytänkande och hög innovationshöjd, nyhetsvärde samt tekniska och kommersiella möjligheter; Innovationen har global tillämpning och kan spara både pengar och mänskligt lidande. Den avhjälper ett hittills olöst hälsoproblem, som årligen drabbar mer än åtta miljoner foster och gravida kvinnor, lyder juryns motivering.

– PwC donerar genom Innovationspriset 250.000 kr för att stötta innovatörer och innovationsmiljön i hela Skåne så att fler tillväxtföretag skapas i regionen, säger Ola Bjärehäll på PwC.

– För sju år sedan fick Stefan Hansson Innovationspriset för diagnos av preeklampsi - en sjukdom som årligen drabbar över åtta miljoner kvinnor och foster. Nu kommer terapin för samma sjukdom. Denna innovation är också värd ett Innovationspris, säger Sven Olsson på LU Innovation System.

Lunds universitet, LU Innovation System, och PwC står bakom Innovationspriset.

Malinee Granhof