Zygmunt Bauman drog fullt hus

Zygmunt Bauman
Zygmunt Bauman besökte Lunds universitet på måndagen

Platserna räckte inte till när den snart 90-årige sociologen Zygmunt Bauman skulle föreläsa vid Lunds universitet. Att det var en akademiker med rockstjärnestatus gick inte att ta miste på. Köerna ringlade långa i LUX-husets entré och besvikelsen var stor bland dem som hänvisades att se honom via videolänk i en intilliggande lokal.

Zygmunt Bauman var inbjuden av Sociologiska institutionen och Centrum för Europastudier att medverka i en halvdag om dagens Europa. Han talade bland annat om de nationalistiska strömningarna i Europa och menade att det idag finns en ökande tendens att hantera mångkultur genom att vilja skilja människor åt.  Sverige åt svenskarna, Frankrike åt fransmännen etc

- Man löser inte de problem som mångkultur för med sig genom att avskärma sig, sa han och menade att vi försöker skapa ”comfort zones” där vi slipper konfronteras med människor som inte är som vi. Han tyckte att Facebook var ett lysande exempel på hur vi skapar vår egen ”comfort zone” där vi kan styra bilden av oss själva och välja vilka vi vill ha kontakt med.

Mest känd är Zygmunt Bauman för sin analys av de strukturella aspekterna som ledde fram till förintelsen. Han verk Auschwitz och det moderna samhället, orsakade en hel del kontroverser vid sin publicering 1989.

På Europa-seminariet talade även en av Zygmunt Baumans tidigare doktorander,  Aleksandra Jasinska Kania. Hon talade under rubriken “Crisis and dilemmas of democracy – between neo-populism and neo-liberalism in Europe.”

Foto: Gunnar Menander
Text: Ulrika Oredsson