Ämneslärarutbildningen i matematik på väg tillbaka?

Kvinna räknar på svarta tavlan. Foto.
Lunds universitet hoppas få tillbaka rätten att utbilda ämneslärare i matematik. Foto: Kateryna Hliznitsova/Unsplash

Universitetet kan komma att få tillbaka rätten att utbilda ämneslärare i matematik. En ansökan har skickats in till Universitetskanslersämbetet, UKÄ.

Bristerna i utbildningen upptäcktes i samband med en granskning som UKÄ för några år sedan gjorde av ämneslärarutbildningar vid svenska lärosäten. För Lunds del innebar granskningen att UKÄ 2021 drog in universitetets tillstånd att examinera ämneslärare i matematik.

Saknade matematikdidaktik

UKÄ:s kritik handlade främst om att det saknades kompetens i matematikdidaktik i Lund. Den bristen har fått en lösning i och med att det anställts en gästprofessor i matematikdidaktik samtidigt som en ordinarie professur är utlyst.  Den rekryteringen är inne i sin slutfas.

– Det fanns kompetens tidigare också, men det blir mycket lättare att visa på kompetensen när vi har en professor i matematikdidaktik, säger Johannes Persson, dekan vid HT-fakulteterna och ledamot i Styrgruppen för ämneslärarutbildningen.

Hoppas få tillbaka tillståndet

Till våren ska UKÄ svara på ansökan. Johannes Persson är hoppfull.

– Jag tror vi får tillbaka examenstillståndet. Det är viktigt för LU att vi har lärarutbildningar, och då inte minst i naturvetenskapliga ämnen. Där finns en stor potential.

Satsningen på didaktik gäller inte enbart matematik. Nyligen tillsattes två professorer i språkdidaktik.

Efter att examenstillståndet drogs in 2021 har inga nya studenter antagits till ämneslärarutbildningen i matematik. Studenter som påbörjat utbildningen får fullfölja den.