Annie Lindberg utses till chef för Skissernas Museum

Foto på Annie Lindberg av fotograf Johan Persson
Annie Lindberg blir ny chef på Skissernas Museum. Foto: Johan Persson

Annie Lindberg är Skissernas Museums nya museichef. Hon tillträder sin tjänst den 1 oktober och utses för en period om sex år.

– Jag ser fram emot att fortsätta att utveckla Skissernas Museum med fokus på vår unika inriktning på kreativ process och konst i offentliga rum. Tillsammans med museets fantastiska personal vill jag arbeta för att Skissernas Museum ska vara en öppen och inkluderande plats för alla. En kreativ miljö där både besökare och konstnärer är delaktiga. Jag vill också stärka museets profil som ett universitetsmuseum och knyta museet närmare forskning och utbildning, säger Annie Lindberg.

Annie Lindberg efterträder Patrick Amsellem som var museichef 2011–2020. Lunds universitet ansvarar för rekryteringen av tjänsten.

– Det är med stor glädje Lunds universitet välkomnar Annie Lindberg till uppdraget som föreståndare och museichef för Skissernas Museum. Hon har visat djup kunskap om offentlig konst, museet och samlingen, är väl förankrad hos museets personal och har presenterat spännande idéer för museets utveckling. Med Annie Lindberg som museichef kommer Lunds universitet få en engagerad och samverkande partner, säger Ann Kristin Wallengren, vicerektor för utbildning och kultur för Lunds universitet.

Bakgrund
Annie Lindberg har varit tillförordnad chef för Skissernas Museum i tre år. Dessförinnan var hon biträdande museichef. Hon har tidigare arbetat som projektledare för museets mångåriga forskningsinfrastrukturprojekt och varit intendent för Lunds universitets konstsamling. Annie Lindberg är konstvetare och arkivarie med en bakgrund inom konstpedagogik.

Om Skissernas Museum
Skissernas Museum vid Lunds universitet är en dynamisk och kreativ plats där konstnärlig process och konst i offentliga rum står i centrum. Här finns världens främsta samling av skisser och förarbeten till offentlig konst. Skissernas Museum förvaltar även Lunds universitets konstsamling, som rymmer en stor variation av verk från universitetets grundande fram till idag. Museet är en del av Lunds universitets kultur- och museiverksamheter (LUKOM).

Skissernas Museum ska vara ett internationellt ledande museum och en kunskapsresurs för konst i offentliga rum och konstnärlig process. Museets uppdrag är att samla skisser, modeller och förlagor till konst i offentliga rum samt att förvalta, tillgängliggöra och förmedla samlingarna. Genom tillfälliga utställningar och ett rikt publikt program för alla åldrar förmedlar Skissernas Museum kunskap inom museets område, påverkar diskussionen kring konst i offentliga rum och belyser den konstnärliga processen. Museet arbetar aktivt för att vara en attraktiv mötesplats för en bred publik, sänka trösklarna för ett museibesök och att vara tillgängligt för alla.

För mer information kontakta:
Katarina Lilliequist, kommunikatör Skissernas Museum,
katarina.lilliequist@skissernasmuseum.lu.se, tel. 046-222 17 56.

Ann Kristin Wallengren, vicerektor för utbildning och kultur vid Lunds universitet,
ann-kristin.wallengren@rektor.lu.se, tel. 046-222 84 76.

För pressbilder: