Anställningslöfte ska locka utländska forskartalanger

Lunds universitet ska bli bättre på att rekrytera forskar­talanger från andra länder. En arbetsgrupp har identifierat befintliga brister och tagit fram förslag på hur problemen ska åtgärdas och rekryteringen öka.

Andra svenska lärosäten lyckas bättre med att nominera, rekrytera och erhålla finansiering för internationella forskartalanger med inriktning mot Wallenberg Academy Fellows, WAF. För att göra det mer attraktivt att söka sig till Lund är ett av förslagen att i högre grad satsa på internationella utlysningar av biträdande universitetslektorat. Detta för att de unga talangerna ska ha en trygg anställning under WAF-processen och på så vis öka deras motivation att välja Lunds universitet i konkurrens med andra lärosäten.

HT och EHL ”lyckas hyfsat”

Lunds universitet är framgångsrikt vad gäller att få interna nomineringar till WAF beviljade. Drygt var fjärde nominering, 26 procent, beviljas. Sämre beställt är det med de externa där knappt var tionde nominering, nio procent, beviljas. Betydligt färre än de mest framgångsrika svenska universiteten.

Johannes Persson, dekan vid HT-fakulteterna, har lett arbetsgruppen. Enligt honom skiljer det en del mellan fakulteterna. Det är bara Ekonomihögskolan och HT-fakulteterna som, med hans ord, ”lyckats hyfsat”.

I slutrapporten påpekas att LU:s externa nomineringsunderlag varit kraftigt begränsat jämfört med det interna, samt att flera externa forskare som nominerats återtagit sina ansökningar sent i processen.

Färre kvinnor än Uppsala och Stockholm

Därtill har LU en lägre andel kvinnor sett till det totala antalet beviljade WAF (35 procent) jämfört med Stockholms universitet med 41 procent och Uppsala med 51 procent.

LU:s dåliga facit vad gäller externa WAF beror enligt rapportförfattarna bland annat på att nomineringsprocesser påbörjats alldeles för sent och att det proaktiva arbetet spretat för mycket och inte hållits samman.

För att vända utvecklingen vill rapportförfattarna se en tydligare och mer sammanhållen strategi från centralt håll ner till institutionsnivå och att processen börjar långt tidigare än idag. Den enskilt viktigaste åtgärden för att få fler och bättre externa kandidater är att nomineringarna till WAF bör kombineras med beslut om anställning som biträdande universitetslektor. På så vis skulle LU bli mer attraktivt och arbetet med att säkra internationella kandidater av högsta klass underlättas.

Wallenberg Academy Fellows

Wallenberg Academy Fellows, WAF, är en finansieringsform som riktas till forskare tidigt i karriären. Sedan starten 2012 har det gjorts åtta utlysningar som resulterat i 231 WAF vid svenska lärosäten. Knappt 40 procent av dessa är externa forskare, det vill säga forskare som inte arbetat i Sverige under minst fyra år före nominering till WAF.
Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse finansierar WAF. Motkravet från stiftelsen är att lärosätena anställer beviljade WAF under de fem år som bidraget varar, samt betalar hälften av lönen. Nyligen beslutade Lunds universitet att gå in med upp till 40 miljoner kronor av universitetsgemensamma medel för perioden 2025–2028. Förutsättningen är att minst tre fakulteter deltar i satsningen på fler externa Wallenberg Academy Fellows.
I samband med utlysning av WAF får LU nominera 16 personer. Kravet är att hälften är externa och att minst 40 procent av de nominerade är kvinnor.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English