Antagningsstatistik: Juristprogrammet mest sökt

Foto på Universitetshuset och magnolior. Foto: Kennet Ruona
Foto: Kennet Ruona

69377 personer har sökt till utbildningar vid Lunds universitet. Juristprogrammet ligger i topp på listan över de mest populära programmen och kurserna.

I år har 69377 personer sökt någon utbildning vid Lunds universitet. Av dessa hade 31 229 Lunds universitet som sitt förstahandsval. Antalet förstahandssökande har minskat med 6 procent. De sökande får sina antagningsbesked 12 juli.

När UHR stängde anmälan på antagning.se hade totalt 376 665 anmälningar kommit in till höstens program och kurser på Sveriges universitet och högskolor. Antalet sökande till höstterminen är väsentligt färre än under ­pandemin men årets notering är högre jämfört med höstterminerna 2016–2019.

Vid Lunds universitet har Juristprogrammet fått flest förstahandssökande. På andra plats kommer Läkarprogrammet följt av Ekonomie kandidatprogram.

Tio mest populära program

1. Juristprogrammet
  2. Läkarprogrammet
  3. Ekonomie kandidatprogram