Astronomen som sprang 1 001 dagar i rad

Kvinna i träningskläder med champagneglas. Foto.
Astronomiforskaren Rebecca Forsberg firar sin tusende löprunda med bubbel. Foto: Johan Joelsson

Efter två stillasittande år på grund av en segdragen höftskada bestämde sig ­Rebecca Forsberg för att ta upp löpningen. Resultatet: 1 001 löprundor under lika många dagar – en sträcka på totalt 5 425 kilometer.

I astronomihusets foajé på Sölvegatan sitter en svettig kvinna i shorts, t-shirt och joggingskor och dricker mousserande vin. Hon heter Rebecca Forsberg, är doktor i astronomi och firar att hon sprungit sin tusende löprunda på lika många dagar.

– Det känns fantastiskt att gå i mål. Jag räknade ut att den totala sträckan som jag tillryggalagt motsvarar Saharaöknen på bredden, säger hon och le

Springer hur långt man vill

Konceptet kallas runstreak och går ut på att man springer en liten stund varje dag. Trenden kom till Sverige för tio år sedan och har sedan dess lockat allt fler konceptmotionärer. Man får springa hur långt man vill, men den kortaste sträckan per kalenderdygn är 1 609 meter, en engelsk mile.

– Jag har alltid varit aktiv och sprungit mycket. Min mamma var ledare på Friskis & Svettis – så jag fick motion med modersmjölken. Men för fem år sedan drabbades jag av en skada. När jag sedan skulle komma i gång med träningen kändes det här konceptet väldigt bra, säger hon.

Lättare att fokusera

Rebecca Forsberg började sin runstreak den 6 december 2020, mitt under brinnande pandemi. De dagliga löpturerna fyllde inte bara en hälsofrämjande funktion. Att dagligen få en stund för sig själv hjälpte ­Rebecca Forsberg att samla tankarna. Löpningen gjorde det också lättare att fokusera på doktorandstudierna om Vintergatans stjärnors kemiska uppbyggnad och historia. Ända sedan den första löprundan i ett decemberkallt Dalby har hon värnat om den lustfyllda dimensionen i löpningen – oavsett om hon sprungit 1,6 eller 80 kilometer.

– Vi lever i en prestationsbaserad tid då det är mycket fokus på att springa långt. Men vissa dagar har jag bara varit ute en kvart. Och har jag joggat förbi en kiosk har jag ibland kunnat stanna och köpa en glass, säger hon.

Joggat i cirklar

Att springa varje dag året runt försätter en då och då i bisarra situationer. Rebecca Forsberg berättar att hon sprungit mitt i natten för att hinna med ett tidigt morgonflyg till en konferens. Hon har också joggat runt i cirklar på en parkeringsplats mitt under en virvlande snöstorm för att inte riskera att bli påkörd i trafiken.

– Många undrar om man springer även när man är sjuk, och det bör man ju inte. Jag tror dock runstreaken har hållit mig relativt frisk. Jag har varit lite krasslig vid ett par tillfällen. Men då har jag joggat kort och långsamt medan min sambo promenerat bredvid, säger hon.

Slutade springa

Rebecca Forsberg hade bara tänkt springa i tusen dagar. Men på den tusenförsta dagen blev hon medlockad av några vänner till en halvmara i Helsingborg. Sedan dess har hon legat lågt.

Jag disputerade ungefär samtidigt som jag avslutade min runstreak. Så nu kan det emellanåt kännas lite tomt. Men jag hittar nog något nytt projekt där jag kan få ett andningshål i vardagen, säger hon.