Chefen för LU Byggnad: – Lund kommer att få två campus

Husfasad om kvällen.  Foto.
Bygget av Forum Medicum är i full gång.

Universitetet står inför stora utvecklingsplaner. Det byggs om och byggs nytt och planeras. Sammanlagt rör det sig om nästan en tredjedel av campus som kan bli aktuellt för förändringar.

– Jag kom till LU Byggnad för tjugo år sedan och vi har alltid sagt att vi nog har nått en puckel, men så här mycket har det aldrig varit, säger Åsa Bergenudd, chef för LU Byggnad.

Universitetet hyr totalt 530 000 kvadratmeter i Lund, Malmö, Helsingborg och Ljungbyhed. De sex största byggprojekten är i storleksordning: Science Village, Maskinhuset, Forum Medicum, Samhällsvetenskapligt Centrum och andra byggnader i kvarteret Paradis, Konstnärliga fakulteten på gamla Kockums i Malmö samt Ekonomihögskolan. Enbart dessa sex projekt omfattar tillsammans cirka 110 000 kvadratmeter lokalyta, varav cirka 45 000 kvadratmeter är beslutade och håller på att byggas. Andra projekt är Nanolab, Universitetshuset, Kungshuset, Medicinska fakultetens nya djurhus, Kårhuset, Universitetsbiblioteket, ny datorhall, Palmhuset i Botaniska trädgården och Arketypen.

Nya lokaler i Malmö

En av de mer omtalade ombyggnaderna är gamla Kockums i Varvsstaden i Malmö. Den klassiska industrimiljön i maskinhallen och vagnsverkstaden ska förvandlas till moderna lokaler för Konstnärliga fakulteten. Totalt rör det sig om runt 18 500 kvadratmeter som byggs om. Här ska konst-, ­musik- och teaterhögskolorna samsas sida vid sida när de flyttar in om fem år.

– Det kommer i princip att byggas ett nytt hus inuti den gamla maskinhallen, berättar Åsa Bergenudd.

Universitetet har i flera decennier tillsammans med fastighetsägare och Lunds kommun arbetat för att förädla och ­återanvända befintliga byggnader. På så vis har äldre byggnader omvandlats till moderna utbildnings- och forskningsmiljöer.

Nanolab bygger nytt

Nanolab planerar dock inte för ombyggnad, utan nybyggnad – totalt 6 000 kvadratmeter. Det innebär att det blir fem gånger så stort som idag och ger helt nya förutsättningar för nanoforskningen. Indikationerna pekar på att hyran ökar från 8 miljoner kronor per år till 50 miljoner.

En annan nyetablering är Forum Medicum. Åsa Bergenudd tycker att det sticker ut bland övriga projekt. Byggnaden kommer enligt henne att ge Sölvegatan och Kunskapsstråket en rejäl förtätning och med sitt läge och storlek koppla det centrala campusområdet med det norra. Att förtäta och förstärka Kunskapsstråket är en viktig strategi i universitetets campusplan, berättar hon.

Science Village komplext projekt

Science Village är ett omdiskuterat projekt. Inte bara för sin storlek, 25 000 kvadratmeter, utan också för projektets komplexitet där det handlar om att flytta men samtidigt utveckla verksamheter och öka samverkan. En preliminär uppskattning av den framtida årshyran indikerar att den landar på 100 miljoner kronor, en ökning med 80 miljoner kronor från dagens nivå.

Om alla planerade byggprojekt blir av beräknas lokalkostnadsandelen av universitetets totala omsättning öka från 12 till 16 procent.

Färre lokaler på sikt

Trots den stora om- och nybyggnationen de kommande åren räknar Åsa Bergenudd med att universitetet på sikt minskar beståndet av lokaler. Trenden i omvärlden är att minska den inhyrda ytan och inte sprida ut sig på stora områden, utan tvärtom samla och förtäta campus.

– Ett exempel är dagens Fysicum. Om Fysiska institutionen flyttar till Science Village bör vi sträva efter fortsatt LU-verksamhet i byggnaderna utmed Sölvegatan och stråket. Men i byggnaderna ner mot Professorsstaden kan det kanske bli plats för andra verksamheter som bostäder och företag. Det pågår diskussioner med fastighets­ägaren Akademiska Hus om olika scenarier, berättar Åsa Bergenudd.

I och med etableringen i Science Village tror hon det blir svårt att se universitetets verksamhet i Lund som ett enda stort, sammanhållet campus. Snarare blir det två campus med olika karaktär.

– Ett från Lundagård och stråket upp till Kemicentrum. Det andra blir Science Village. Det är inte möjligt att fylla hela sträckan mellan Kemicentrum och Science Village med universitetets verksamheter.

Läs även artikeln "Byggboom vid LU" nedan, där aktuella byggprojekt listas.

Åsa Bergenudd. Foto: Britta Collberg.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English